Höghastighetsbanorna ett hasardspel för hundratals miljarder

Detta är en krönika. Det betyder att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Bara osäkerhetsspannet på 60 miljarder kronor motsvarar notan för mer än två Öresundsförbindelser. Foto: Emil Langvad/TT

Krönika. Trafikverkets beräknade kostnad är hisnande 230 miljarder kronor, med ett osäkerhetsspann på 200 till 260. Bara osäkerhetsspannet på 60 miljarder motsvarar alltså notan för två–tre Öresundsförbindelser.

Höghastighetsbanor för snabbtåg kommer med ett för högt pris.

När stambanorna byggdes var alternativet till tåg häst och vagn.

Det är bättre att rusta upp regionala spår än att påbörja ett prestigebygge mellan storstäderna.

Det finns två sanningar med stora infrastrukturprojekt: Dels brukar de kosta mer än beräknat, dels måste tidsvinsten vara så stor att investeringen är motiverad.

Öresundsförbindelsen mellan Malmö och Köpenhamn kostade nästan 20 miljarder danska kronor. Bygget finansierades med lån, som återbetalades genom vägavgifter och avgifter för tågoperatörerna. Prislappen var hög, men försvarbar. Bron erbjöd ett nytt alternativ, kortade restiden över sundet och band samman regionen.

Höghastighetsbanor för tåg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö beskrivs som Sveriges största infrastukturbeslut på 150 år. Allianspartierna hade banorna som ett desperat vallöfte 2014. S- och MP-regeringen är fortfarande positiv. Förhandlingar pågår med berörda kommuner om medfinansiering.

Men som tankesmedjan Fores konstaterar i rapporten ”Är det lönt att välja tåget?” saknar höghastighetsbanorna en uppenbar nytta i förhållande till utgiften.

Trafikverkets beräknade kostnad är hisnande 230 miljarder kronor, med ett osäkerhetsspann på 200 till 260. Bara osäkerhetsspannet på 60 miljarder motsvarar alltså notan för mer än två Öresundsförbindelser.

Samtidigt är finansieringslösningen inte mer konkret än att Sverigeförhandlingens starke man, den moderata eminensen H G Wessberg, föreslår att staten säljer sitt innehav i Telia.

När stambanorna byggdes var alternativet till tåg häst och vagn. Innan Öresundsförbindelsen stod klar kunde man bara ta båten till Köpenhamn.

Höghastighetsbanor skulle ge kortare restider än i dag, men innebär knappast någon revolution. Passagerarunderlaget brister. Nyttan för kommunerna längs spåret är ytterst osäker. Miljöargumentet krymper för varje ny laddstolpe till elbilar.

Regeringen behöver en långsiktig plan för att rusta upp befintliga stambanor och regionala pendlingsspår. Att bränna av hundratals miljarder i ett hasardliknande infrastrukturprojekt är inte svaret på Sveriges kostnadsutmaningar.

Lars Kriss
ledarskribent på Liberala Nyhetsbyrån

Mer från Åsikter

Artiklar från 22 september 2017

Artiklar från 21 september 2017

Artiklar från 20 september 2017

Artiklar från 19 september 2017

Artiklar från 15 september 2017

Artiklar från 14 september 2017

Artiklar från 13 september 2017

Artiklar från 12 september 2017

Artiklar från 11 september 2017

Artiklar från 8 september 2017

Artiklar från 7 september 2017

Artiklar från 6 september 2017

Artiklar från 5 september 2017

Artiklar från 4 september 2017

Artiklar från 1 september 2017

Artiklar från 31 augusti 2017

Artiklar från 30 augusti 2017

Artiklar från 29 augusti 2017

Artiklar från 28 augusti 2017

Artiklar från 25 augusti 2017

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen