Det ska vara lätt att driva företag

Detta är en krönika. Det betyder att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Alla tjänar på ett gott företagarklimat. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Krönika. Det som utmärker företagsvänliga orter är en god förståelse för företagandets premisser, en välvillig inställning och frånvaro av konkurrens från kommunen. Tillgången till arbetskraft med relevant kompetens och bra kommunikationer är också avgörande.

Företagarklimatet i Sverige blir bättre.

Kommuner bör inte konkurrera på områden där privata entreprenörer gör ett bra jobb.

Detta enligt Svenskt näringslivs årliga ranking, som mäter förutsättningarna för företagande i Sveriges alla kommuner.

Rapporten som presenterades på tisdagen är glädjande läsning – rekordmånga kommuner får höga betyg av de företagare som svarat på enkäten. Svenska kommunpolitiker blir allt bättre på att förstå vikten av ett bra företagarklimat.

Att det är enkelt och smidigt att starta och driva företag ligger inte bara i enskilda entreprenörers intresse.

Mindre kommuner är ofta helt beroende av ett fåtal företag. Om de lägger ner eller flyttar sin verksamhet får det konsekvenser för hela orten. Att politiker och tjänstemän alltid har företagarnas villkor i bakhuvudet gynnar därför alla kommuninvånare.

Kommunen med allra bäst företagarklimat i Sverige är Solna. Att det är så är inte konstigt. Kommunalskatten är relativt låg. Infrastrukturen är väl utbyggd. Att kommunen ligger inom Stockholms län underlättar givetvis för möjligheten att driva företag.

Men att en kommun måste ligga i en storstadsregion för att ha ett bra företagarklimat stämmer inte. Kommuner som skånska Höganäs, småländska Habo och Vårgårda i Västergötland ligger också i topp.

Lokalpolitiker kan alltså inte skylla på att man inte är en storstadskommun. Trots att alla kommuner har olika förutsättningar för företagande finns det ett antal aspekter att tänka på om man vill locka näringsidkare till sin kommun.

Det som utmärker företagsvänliga orter är en god förståelse för företagandets premisser, en välvillig inställning och frånvaro av konkurrens från kommunen. Tillgången till arbetskraft med relevant kompetens och bra kommunikationer är också avgörande.

Framförallt bör inte kommuner konkurrera på områden där privata entreprenörer gör ett bra jobb. Under det senaste året har fler kommuner i Sverige haft planer på att starta tvätterier i kommunal regi. Det är nästintill skrattretande.

Men det krävs också en attitydförändring. Lokalpolitiker brukar tala om att ”sätta kommunen på kartan” genom spektakulära projekt som inte sällan kostar skattebetalarna skjortan. I stället för att driva egna knasiga idéer borde politiker skapa möjligheter för andra att göra det.

Karin Pihl
ledarskribent på Liberala Nyhetsbyrån

Taggar:

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder Norran dig möjligheten att kommentera en del av innehållet på norran.se. Vi hoppas att du vill bidra med nya perspektiv och kunskap. Men kom ihåg att hålla dig till ämnet och visa respekt mot andra skribenter och personer som berörs i artikeln. Norran och Ifrågasätt kommer att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.

Mer från Åsikter

Artiklar från 18 januari 2018

Artiklar från 17 januari 2018

Artiklar från 16 januari 2018

Artiklar från 15 januari 2018

Artiklar från 12 januari 2018

Artiklar från 11 januari 2018

Artiklar från 10 januari 2018

Artiklar från 9 januari 2018

Artiklar från 8 januari 2018

Artiklar från 5 januari 2018

Artiklar från 4 januari 2018

Artiklar från 3 januari 2018

Artiklar från 2 januari 2018

Artiklar från 29 december 2017

Artiklar från 28 december 2017

Artiklar från 27 december 2017

Artiklar från 22 december 2017

Artiklar från 21 december 2017

Artiklar från 20 december 2017

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen