Varför ett kulturhus när vård och skola går på knäna?

Skellefteås kommunalråd svarar på skribentens frågor om nya kulturhuset. Ill: White Arkitekter

Skellefteås kommunalråd svarar på skribentens frågor om nya kulturhuset. Ill: White Arkitekter

Foto: Skellefteås kommunalråd svarar på skribentens frågor om nya kulturhuset. Ill: White Arkitekter

Not Found2017-01-09 06:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Stämmer verkligen kalkylen för kulturhuset som kommunen redovisar och som slutar på mer än 500 miljoner kronor?

Är alla kostnader för anläggningar för trafikmiljön, omläggning av vägar, el vatten, avlopp och övriga kringkostnader med i den kalkylen? Vem ska finansiera den kraftigt höjda hyran på kulturens lokaler?

Vi har redan haft en debatt om att lägga ned musikskolan för att spara. Vad mer ska läggas ned för att finansiera 30 miljoner kronor högre driftkostnad?

Vem ersätter handeln under byggperioden för svårigheterna runt parkering och transport?

När ska ett nytt resecentrum byggas? Hur ska busstrafiken hanteras under byggtiden. Var ska 200–400 bilar parkeras i samband med större kongresser, shower och evenemang. Eftersom man siktar på en bilfri innerstad ser det lite svårt ut att kombinera.

Är det verkligen viktigast med ett kulturhus när vården och skolan går på knäna? Resecentrum, parkeringsgarage, bostadsbyggande, företagande med anställda inom privat näring med positiva skatteintäkter och miljö (trafik), måste väga tyngre om vi skall bli 80 000 innevånare.

Om det nu finns 500 miljoner i budgeten för ett kulturhus så bygg istället en ny teater/kongressbyggnad på Nordanås innergård med glasvägg mot älven och glaskorridorer till befintlig byggnad och riv nuvarande gamla matsalen.

Bygg parkeringshus på vattenverkets tomt och lekplats på sin tidigare plats. Science center i gymnastiksalen. Då finns allt på samma plats och för halva kostnaden.

För att man ska flytta till Skellefteå och skapa sig ett nytt liv krävs arbete, bostad, skola, vård och omsorg.

Saknas något eller upplevs några punkter vara sämre än på andra orter flyttar man inte hit.

Merkurius

Svar direkt

Investeringsbudgeten för kulturhuset är beräknad till 490 miljoner kr. Under hösten har arkitekter, externa konsulter och tjänstepersoner knutna till projektet tagit fram slutliga programhandlingar och en kostnadskalkyl baserat på det vinnande arkitektförslaget.

Dessa handlingar ska beslutas av politikerna och ligga till grund för fortsatt projektering. I kulturhuset ska verksamheterna Västerbottensteatern, Museum Anna Nordlander, Stadsbiblioteket och konsthallen finnas.

Förutom det ska en stor del av funktionen och verksamheten vara kommersiell och bli lönsam.

Kulturhusets omfattning och placering är väl underbyggd och beslutad och har bland annat föregåtts av omfattande utredningar och dialog med både invånare och föreningar. Skellefteå kommun har stabil ekonomi och klarar den här typen av investeringar.

Ett nytt resecentrum har planerats sedan länge och hör ihop med Norrbotniabanan. Under kulturhusets byggtid förläggs busstationen till Södra Järnvägsgatan.

närheten av gamla järnvägsstationen byggs ett nytt parkeringshus med 500 platser som ska användas av besökare till centrala stan, kulturhuset och resecentrum. Det blir en hel del utmaningar med vägar, parkeringar med mera när det byggs i stan.

Skellefteå kommun har en målsättning om att blir fler invånare. Då behövs utveckling och investeringar till exempel planeras för 1200 nya bostäder och 1000 arbetsplatser samt mer handel och aktiviteter.

Skola, vård och omsorg står för 80 procent av kommunens driftsbudget och på det sättet kommer det att fortsätta vara.

Lorents Burman(S), kommunalråd

Maria Marklund(S), kommunalråd

undefined
Skellefteås kommunalråd svarar på skribentens frågor om nya kulturhuset. Ill: White Arkitekter
Läs mer om