Ökande trafik gör ny butik än mer olämplig

Ett ”nej” till Lidl år 2005 men nu ett ”ja” till Coop att bygga en affär vid Klockarbergsleden/ E 4. Skellefteå kommun förklarar varför. Foto: Pär Lindström Foto: Pär Lindström.

Ett ”nej” till Lidl år 2005 men nu ett ”ja” till Coop att bygga en affär vid Klockarbergsleden/ E 4. Skellefteå kommun förklarar varför. Foto: Pär Lindström Foto: Pär Lindström.

Foto: Foto: Pär Lindström.

Not Found2017-01-25 06:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trots att någon ordentlig trafikundersökning baserad på fakta inte verkar ha legat till grund för beslutet, så stod det för en tid sedan klart att kommunen i ett avtal gett Coop möjlighet att bygga ett varuhus på kommunens växthustomt vid E 4 på Norrböle.

Reaktionerna har varit många då det ej ser ut att ha tagits någon som helst hänsyn till hur lämpliga och säkra trafiklösningar ska kunna ordnas trots problemen med den redan svåra korsningen Jägarvägen/Klockarbergsvägen.

Det blir intressant att se hur man kommer att klara av att lösa detta utan att ytterligare öka på det kaos och stora olycksfallsrisker som redan nu finns vid olika tidpunkter.

Dessutom, enligt ett kommunstyrelseprotokoll från den 30 augusti 2005 fattade kommunledningskontoret, då i samarbete med bygg- och miljökontoret, tekniska kontoret och tillväxtkontoret ett nekande beslut på Lidls förslag till livsmedelsbutik på samma tomt.

Kommentaren var att tområdet bedömdes som ej lämpligt/aktuellt att exploatera för livsmedelsbutik.

En intressant detalj nu är hur Coop-avtalet har kommit till och på vilka fakta det beslutet är baserat. Trafiken i området har ökat kraftigt på senare år så det borde knappast av den anledningen vara mera lämpligt nu. Har Coop erbjudit lösningar på de problem som man unisont i kommunen menade fanns tidigare?

På vilka grunder har kommunledningen fattat beslutet om att ingå detta avtal och vilka nya faktaunderlag har man i så fall använt.

Det borde kommunstyrelsen kunna ge oss svar på.

Några som undrar

Svar direkt

Det byggs mycket i Skellefteå nu. Främst är det bostäder som byggs, men även industri- och handelsetableringar ökar. Det är förstås en glädjande utveckling, men den innebär också att Skellefteå kommun måste se över fler möjliga platser för såväl handelsetableringar, industriområden och bostadsområden. Det kan bland annat innebära att tidigare beslut omprövas.

Det förekommer att exploatörer vill använda marken på ett sätt som inte ryms inom gällande detaljplan. Som i exempelvis detta fall.

Därför har kommunstyrelsen gett bygg- och miljönämnden i uppdrag att ta fram en ny detaljplan för växthustomten vid E4 och Klockarbergsvägen. Till grund för detta beslut ligger bland annat en trafikutredning som genomförts av en extern konsult.

I utredningen tas hänsyn till uppmätta trafikmängder i området samt tillkommande trafik till butiker av denna storlek. Utredningen kommer fram till ett antal förändringar i trafikmiljön som ska möjliggöra en etablering.

Detta har då lett till beslutet att gå vidare med framtagandet av en ny detaljplan, som i sig innebär en formell prövning om lämpligheten för den tänkta användningen av marken.

Lars Hedqvist, planeringschef, Skellefteå kommun

Patrik Larsen, mark- och exploateringschef, Skellefteå kommun

Ett ”nej” till Lidl år 2005 men nu ett ”ja” till Coop att bygga en affär vid Klockarbergsleden/ E 4. Skellefteå kommun förklarar varför. Foto: Pär Lindström Foto: Pär Lindström.
Ett ”nej” till Lidl år 2005 men nu ett ”ja” till Coop att bygga en affär vid Klockarbergsleden/ E 4. Skellefteå kommun förklarar varför. Foto: Pär Lindström Foto: Pär Lindström.
Läs mer om