I Skellefteå kommun sägs ständigt att vår livsnerv, skola, barnomsorg, vård och äldreomsorg, har brist på resurser. Det är en ständig jakt på att spara pengar och alltför många hårt jobbande människor har en oförsvarligt dålig arbetsmiljö.
Samtidigt lägger kommunen och kommunalägda bolag stora belopp på sponsring av Skellefteå AIK.
Det märkligt är att kommunen, med dess mål för jämställdhet och jämlikhet, väljer att satsa miljonbelopp i en verksamhet som har helt andra värdegrunder.
När Skellefteå AIK valde att lägga ned sitt damlag reagerade ingen av de tunga sponsorerna, som Skellefteå Kraft.
Miljonrullningen är ett hån mot kommunalt anställda som drabbats av alla besparingar. Hur kan det pågå utan att det ifrågasätts?
Skellefteå är framgångsrikt, men bakom kulisserna händer saker som strider mot våra ideal och mänskliga rättigheter, som till exempel när Norran berättade om hur en elev på idrottsgymnasiet blev utfryst och mobbad.
AIK:s elitsatsning på barn och ungdomar är raka motsatsen till det som FN:s barnkonvention står för. Det är också den som ligger till grund för hur barn ska behandlas, även under idrottsliga former, något som finns fastslaget i Riksidrottsförbundets styrdokument.
I ett större samhällsperspektiv är ishockey en väldigt begränsad aktivitet, som i Skellefteå dessutom nästan uteslutande riktar sig till pojkar.
Jag vill veta hur kommunen och dess storbolag Skellefteå Kraft, kan motivera miljonsatsning på SAIK med vetskapen om att skolelever får mindre mat på tallrikarna och vikariebrist i skolan. Att de äldres liv förkortas av den ensamhet som personalbristen är en direkt konsekvens av.
Jag tycker, som medborgare i Skellefteå, att SAIK, precis som alla andra stora bolag, ska skapa sina intäkter på samma villkor som i alla andra branscher.
Kommunen måste börja inse att det finns viktigare saker att lägga pengar på.
En man som heter Ove
SVAR DIREKT
Skellefteå Krafts sponsring är ett kommersiellt samarbete där motprestation i form av till exempel synlighet i arena eller på matchdräkt har ett värde som vi betalar för.
Det är en del av vår marknadsföring och en investering i vårt varumärke. För sponsringen av SAIK, som är en nationell partner och bäst i Sverige på ishockey, får vi mycket exponering. Vi investerar 4,8 miljoner kronor men får ut ett värde som är tre gånger så högt i media.
Vi har också breddsponsring för barn och ungdomar på de orter där vi är verksamma. Vi vill på det sättet vara med och bidra till barn och ungdomars kultur och idrott.
SAIK har en mycket tydlig värdegrund och tydlig ambition som elitklubb. Vi har i vårt samarbetsavtal med punkter om klubbens, de aktiva samt ledarnas agerande. Det är mycket tråkigt när händelser sker, som den med eleven på idrottsgymnasiet och naturligtvis inte acceptabelt.
När det gäller damhockey är det SAIK:s styrelse som beslutar över klubbens verksamhet. Vi samarbetar med Clemensnäs och hoppas på en bra utveckling med damlaget där. Vi satsar även på damidrott när det gäller fotboll, innebandy, taekwondo, konståkning, curling, ridning med mera.
När det gäller utövare har exempelvis fotbollen fler utövare i Skellefteå, men när det gäller att få stor nationell synlighet är det bara SAIK som sätter Skellefteå och Skellefteå Kraft på kartan just nu.
Det är viktigt att notera att det inte är pengar från kommunens kassa som går till Skellefteå Krafts sponsring utan cirka 10 miljoner från den egna kommunikationsbudgeten. Däremot sker en årlig utdelning från Skellefteå Kraft till kommunen på cirka 200 miljoner kronor.
Catarina Hägglund
Kommunikationschef, Skellefteå Kraft