Jag är nyss hemkommen från min gamla mor som bor på ett äldreboende i Skellefteå och sitter nu med tårar i ögonen och skriver om hur jag upplever detta helvete.
Mitt förtroende för äldrevården är totalt borta. Inte minst sedan jag läst den påkostade foldern om vad den som ska flytta in får och jämför med hur det sedan är.
Kommunen lovar guld och gröna skogar, men det är bara tomma ord. Har själv upplevt det nu.
Sluta dela ut vackra foldrar utan lämna istället över ett enkelt papper där det står att vi tar hand om er anhörig - ifall tid finnes.
Personalen gör allt som den ska, men finns det tid till det som kommunen lovar och garanterar? Det står så vackert att kommunen garanterar att den ska värna om den äldres välbefinnande.
Tja, tveksamt. Min gamla mor har en fruktansvärd smärta och ångest och att få behandling för det var inte varit utan problem. Nej, det fick vi verkligen jobba för, och fortfarande är det inte klart.
Alvedon vid behov löser inte alla problem, och problem har hon varje dag.
Men jag tänker även på alla gamla som inte har anhöriga på plats och som är helt utelämnade till kommunens omsorg.
Kom inte och säg att det inte finns pengar i Skellefteå kommun, för det gör det. Men kanske pengarna måste fördelas på ett bättre sätt.
En kväll blev jag kallad till min mors boende och fick då se att det bara var tre personer som jobbade natt med ansvar för sex avdelningar och cirka 60 vårdtagare.
Hur skulle en person hinna titta till min gamla mor när den har nitton åldringar till att ansvara för och kanske några fler som mår dåligt.
Vem har tid att på natten sitta och kanske hålla den gamla handen och stryka den orolige äldre på kinden.
Tja, inte blir det många minuter till det, om behovet ens upptäcks. Skärpning!
MW
Svar direkt
Personalen gör allt som den ska, skriver du och det tolkar jag som positivt.
Men det är beklagligt att du upplever att din mors behov och välbefinnande inte tillgodoses. En serviceförklaring förtydligar vad kommuninvånare kan förvänta sig av en tjänst som levereras av Skellefteå kommun.
När det gäller serviceförklaringen med värdighetsgarantier för äldreboende finns den återgiven både på kommunens webb och i tryckt information.
För att vi ska kunna leva upp till förväntningarna behöver vi både den äldres och närståendes hjälp. Vi behöver information för att kunna fatta rätt beslut och tillsammans med den äldre planera, genomföra och följa upp stödet, särskilt om behovet förändras.
Vi vill gärna ha synpunkter på det vi gör och det bemötande vi ger, för att bli bättre. Den som tycker att vi inte lever upp till våra garantier ska få möjlighet att tala med ansvarig chef inom tre vardagar.
Dina synpunkter kan lämnas personligen till personalen, via kommunens webbplats eller vår kundtjänst.
Ejja Häman Aktell
Chef, äldreomsorgen, Skellefteå kommun