Vem tar över kokerskornas jobb?

Detta är en insändare. Det betyder att en läsare har skickat in texten för publicering. Innehållet är insändarskribentens egen uppfattning.

Jag som pedagog undrar hur allt är tänkt att fungera i praktiken, när det nu är tänkt att kokerskor inte ska tillsättas vid pensionsavgångar eller när de slutar.

Vid områden där det finns två förskolor bredvid varandra tillsätts inte någon kokerska. Där ska en kokerska laga mat till båda förskolorna, men städning och disk tas över av annan personal. Vem får den uppgiften? Detta genomförande är väl tänkt att spara pengar, men hur mycket sparar ni på detta? Svar önskas.

En undrande pedagog

Svar direkt

Det är svårt att svara specifikt och konkret på dina frågor när jag inte vet vilken förskola det handlar om. Men generellt är det så att våra verksamheter alltid gör en översyn vid pensionsavgångar. Normalt sett tillsätts ny personal, men ibland ser vi att det finns andra lösningar som är mer effektiva och sparar pengar utan att påverka verksamheten negativt.

När det gäller städning, disk och andra uppgifter som inte direkt har med matlagningen att göra finns det ett flertal olika lösningar på våra förskolor. Det går inte att säga att en lösning funkar bäst på alla ställen, utan vi försöker hitta bästa möjliga arbetssätt utifrån varje verksamhet. Det handlar om att nyttja skattepengar på ett ansvarsfullt sätt och samtidigt sköta måltidsverksamheten på bästa sätt både för barn och för personal.

Om du vill ha mer konkret information kring just din förskola är du välkommen att kontakta närmaste berörd chef.

Peter Lundmark, avdelningschef måltid, Skellefteå kommun

Taggar:

Mer från Åsikter

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen