Vi socialdemokrater är fortfarande oroliga

Detta är ett debattinlägg. Det betyder att innehållet är skribentens/skribenternas egen uppfattning.
Foto: Ingvar Karmhed/SvD/TT

Replik. Joakim Broman lyfter fram att vi socialdemokrater var oroliga för vad en total avreglering av tågmarknaden skulle betyda för resenärerna. Det är vi än i dag. Sedan valet 2014 har vi, likt andra länder som privatiserat för snabbt, fått göra justeringar för att säkerställa att tågtrafiken fungerar.

Replik på Joakim Bromans ledare ”Avregleringarna går som tåget”, publicerad i Norran och på norran.se fredagen den 6 oktober 2017.

Joakim Broman har på ledarplats i Norran (6/10 2017) skrivit om den långtgående privatiseringen av järnvägen.

Tyvärr är det nog bara Joakim Broman som tycker att Sverige har en felfri järnväg.

Broman lyfter fram att vi socialdemokrater var oroliga för vad en total avreglering av tågmarknaden skulle betyda för resenärerna. Det är vi än i dag. Sedan valet 2014 har vi, likt andra länder som privatiserat för snabbt, fått göra justeringar för att säkerställa att tågtrafiken fungerar i hela landet och inte bara i storstadsregionerna.

Nattågen till och från Jämtland har regeringen beslutat upphandla efter indragna tåg och hot om total nedläggning. Besiktningen och delar av underhållet av järnvägen har återförts till Trafikverket för att säkra infrastrukturen.

Det är två konkreta två exempel på förändringar som regeringen gjort för att säkerställa en pålitlig och fungerande tågtrafik i hela landet.

Regeringen ökar från årsskiftet det permanenta järnvägsunderhållet med 47 procent och ser nu över hur vi kan få en bättre fungerande organisation av underhållet.

Det är två viktiga steg för att vi ska få en än mer robust och pålitlig järnväg. Tågen ska gå i tid och i hela Sverige.

Lena Hallengren (S)
riksdagsledamot för Kalmar län

Svar direkt: Har avregleringen av tågtrafiken varit gynnsam? Den frågan ställde jag i en ledartext.

Men i stället för att svara på frågan väljer Lena Hallengren att prata om stickspår: hon säger att jag kallat tågtrafiken felfri och diskuterar drift och underhåll.

Det är sant att underhållet på spåren är kraftigt eftersatt, även efter tre år med en rödgrön regering, men det har mycket lite med konkurrens för tågoperatörer att göra.

Hon undviker däremot att prata om de siffror som visar på avregleringens positiva effekter: passagerartillväxten, den ökade valfriheten, prisutvecklingen och kostnaderna för det offentliga.

Socialdemokratin har en lång tradition av att motsätta sig avregleringar så länge som möjligt. Några år senare, när skörden kommer, tystnar klagosången.

Hur länge dröjer det denna gång?

Joakim Broman
ledarskribent på Liberala nyhetsbyrån

Mer från Åsikter

Artiklar från 23 november 2017

Artiklar från 22 november 2017

Artiklar från 21 november 2017

Artiklar från 20 november 2017

Artiklar från 19 november 2017

Artiklar från 17 november 2017

Artiklar från 16 november 2017

Artiklar från 15 november 2017

Artiklar från 14 november 2017

Artiklar från 13 november 2017

Artiklar från 12 november 2017

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen