Tekniken är mogen och priserna faller

Detta är ett debattinlägg. Det betyder att innehållet är skribentens/skribenternas egen uppfattning.
Foto: Anders Wiklund/TT

Debatt. Med allt lägre priser och allt längre räckvidd är det bara en tidsfråga innan elbilen blir det självklara valet för standardbilköparen. Vi vet av erfarenhet att det går oerhört fort när ny teknik blir konkurrenskraftig. Flaskhalsen riskerar att bli tillgången på batterier.

När politikerna nu är överens om att utsläppen av växthusgaser från trafiken ska minska med 70 procent till 2030 kommer elbilen att vara en viktig pusselbit.

Tekniken är mogen och priserna faller så nu behövs bara de rätta lokala förutsättningarna för att Sverige ska kunna dra ordentlig nytta av omställningen.

Efter fusket som ledde till Volkswagengate tycks proppen ha gått ur dieselbilsmarknaden helt, vilket ironiskt nog utgör en katalysator för elbilens framfart.

Elbilen har många fördelar: Inget avgasrör, inget motorbuller, klimatsmart om den laddas med förnybar el, men framför allt är den mer energieffektiv än andra alternativ.

Man kan räkna på flera olika sätt men förbränningsmotorn är enormt ineffektiv eftersom 70 procent av varje liter bränsle som tankas försvinner i spillvärme.

Med allt lägre priser och allt längre räckvidd är det bara en tidsfråga innan elbilen blir det självklara valet för standardbilköparen.

Vi vet av erfarenhet att det går oerhört fort när ny teknik blir konkurrenskraftig. Flaskhalsen riskerar att bli tillgången på batterier.

När produktionsvolymerna ökar är det dessutom nödvändigt att batterierna produceras på ett mer hållbart sätt. Gruvbrytning av kobolt och litium orsakar i dag miljöproblem i flera länder och att bara öppna nya gruvor är inte hållbart.

Det nya svenska bilbatteriföretaget Northvolt siktar på att redan under 2018 komma igång med att bygga en fabrik någonstans i Sverige. Det är glädjande att företagets vd Peter Carlsson betonar vikten av att bygga upp en fabrik som bygger på cirkulär ekonomi och förnybar energi.

Kobolt och litium från gamla batterier ska tillbaka i kretsloppen och användas i nya för att produktion ska bli riktigt hållbar.

För att öka möjligheterna för Sverige att ta ledningen i omställningen från förbränningsmotor till batteridrift behövs också ett nationellt program för att implementera energilagring och bygga världens första nationella smarta elnät.

Därigenom kan Sverige och Norden få ett systemskifte där det fullt ut går att utnyttja de synergieffekter som uppstår när man sammanför den förnybara elen med el-mobilitet.

Svante Axelsson
nationell samordnare för Fossilfritt Sverige

Mer från Åsikter

Artiklar från 23 augusti 2017

Artiklar från 21 augusti 2017

Artiklar från 20 augusti 2017

Artiklar från 18 augusti 2017

Artiklar från 16 augusti 2017

Artiklar från 14 augusti 2017

Artiklar från 11 augusti 2017

Artiklar från 9 augusti 2017

Artiklar från 7 augusti 2017

Artiklar från 4 augusti 2017

Artiklar från 2 augusti 2017

Artiklar från 1 augusti 2017

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen