Sluta hacka på tåget

Detta är ett debattinlägg. Det betyder att innehållet är skribentens/skribenternas egen uppfattning.
Foto: Johan Nilsson/TT

Debatt. Nidbilden av tåget har satt sig så djupt att man närmast blivit faktaresistent för hur det faktiskt förhåller sig. Inte minst för att bilden ofta sprids av miljövänner som tror att de genom att tala illa om dagens tåg får mer pengar till morgondagens.

Tre bilder av tåget har etsat sig fast:

  • Tåget är dyrt.
  • Tåget är långsamt och opålitligt.
  • Att ta tåget utomlands är väldigt svårt.

Inget av dessa påståenden är sant.

Den vanligaste flygsträckan i Sverige är den mellan Stockholm och Göteborg. Dagen efter att detta skrivs kostar den billigaste biljetten 777 kronor, om en månad 290. Snabbtåget kostar 585 respektive 195 kronor. För flyget tillkommer kostnaden att ta sig till och från flygplatserna medan tåget kommer och går i stadskärnan.

Sammantaget är tåget klart billigare och liknande jämförelser på andra sträckor ger samma bild.

Tåget mellan Stockholm och Göteborg tar tre timmar, flyget tar en, men med incheckning, tiden ut ur flyget och resan till stadskärnan blir tidsåtgången nästan identisk.

88,8 procent av alla tåg kommer inom fem minuter efter tidtabell, enligt Trafikverkets färskaste statistik. SAS redovisar 83,5 procents punktlighet och Norwegian 80,6. Hösten 2017 var 74,7 procent av tågen mellan Stockholm och Göteborg i tid mot 63,6 procent av flygen. Tåget är alltså punktligare.

Utrikes tågresor bokas på samma sätt som flyget på svenskspråkiga sajter där man med ett klick hamnar där resan bokas och betalas. De behöver inte vara dyra heller; Stockholm–Berlin om en månad kostar 792 kronor med tåg, 1 070 med billigaste flyg.

Dessa jämförelser har jag gjort gång på gång för olika sträckor och vid olika tidpunkter som svar på påståenden om hur dyrt, långsamt och osäkert det är att ta tåget.

Men ärligt talat: Det har inte hjälpt. För nidbilden av tåget har satt sig så djupt att man närmast blivit faktaresistent för hur det faktiskt förhåller sig. Inte minst för att den ofta sprids av miljövänner som tror att de genom att tala illa om dagens tåg får mer pengar till morgondagens.

Därmed återstår frågan varför man tar tåget och vad det innebär för oss. För mig är tåget en utmärkt arbetsplats. Där sitter jag ostört och uppkopplad samtidigt som jag tar mig från ett möte till ett annat. Tåget är också en del av semestern där familjen umgås utan stressen av att köra själv och där nattåget sparar in en övernattning.

Det har blivit tåg till klimatmötet i Marrakech, tvärsöver USA och tvärsigenom Afrika – förutom ständiga tågresor i Sverige.

För att hejda klimatförändringarna måste vi minska det fossila flygandet mycket och snabbt och ta tåget oftare.

Ibland är flyget trots allt den bästa lösningen men då gäller det att göra aktiva val. Minimera flygsträckan, välj det grönaste flyget – bolag som KLM och BRA har introducerat biobränslen med mer än halverade koldioxidutsläpp – och kompensera flygets fulla klimatpåverkan.

Som aktiv och kräsen konsument kan man påskynda omställningen så att vi flyger fossilfritt inrikes 2030.

När jag tar tåget sparar jag oftast tid och pengar, jobbar effektivare och blir en upplevelse rikare.

Ge tåget en chans du också, även på längre sträckor. Då gör du två goda gärningar på en gång; för klimatet och mot faktaresistensen.

Mattias Goldmann
vd för gröna och liberala tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder Norran dig möjligheten att kommentera en del av innehållet på norran.se. Vi hoppas att du vill bidra med nya perspektiv och kunskap. Men kom ihåg att hålla dig till ämnet och visa respekt mot andra skribenter och personer som berörs i artikeln. Norran och Ifrågasätt kommer att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.

Mer från Åsikter

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen