Skolorna i Västerbotten måste hålla högre nivå

Detta är ett debattinlägg. Det betyder att innehållet är skribentens/skribenternas egen uppfattning.
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Debatt. Sveriges elever förtjänar mer. Det är inte rimligt att ett land som Sverige, som för bara några decennier sedan presterade i världstoppen, har en högst medioker skola.

Internationella mätningar visar att Sverige är landet lagom när det kommer till kunskap. Det kan vi inte vara nöjda med.

En undersökning från Novus konstaterar att skolan är den viktigaste frågan för alliansväljare.

Vilket också visar sig när väljarna får säga sitt. En undersökning från undersökningsföretaget Novus konstaterar att skolan är den viktigaste frågan för alliansväljare.

Faktum är att den prioriteras högre än såväl sjukvården som integrationen.

Sveriges elever förtjänar mer. Det är inte rimligt att ett land som Sverige, som för bara några decennier sedan presterade i världstoppen, har en högst medioker skola.

I syfte att initiera en politik som tar skolans situation på allvar driver vi i MUF (Moderata ungdomsförbundet) fem konkreta förslag.

  • En ny lärarutbildning

Den pedagogiska forskningen som genomsyrar lärarutbildningen håller låg kvalitet och kraven på studenterna är lågt ställda. Det är hög tid att initiera en ny kortare lärarutbildning ämnad för studenter som redan har en examen i undervisningsämnet.

  • Ett nytt finansieringssystem

Kommunaliseringen av skolan innebar att politiker kunde behandla den som en kommunal budgetregulator. I syfte att säkra att alla skolor har en stabil finansiering krävs en nationellt finansierad skolpeng med en tydlig socioekonomisk viktning och en resultatdel.

  • Säkra rekryteringen av lärare till utanförskapsområden

I Sverige råder en systematisk snedfördelning av lärare. Erfarna lärare arbetar på skolor med enklare elevunderlag, samtidigt som en stor andel lärare med begränsad erfarenhet arbetar på skolorna med störst utmaningar. Lösningen är en palett av åtgärder: generellt högre löner, mindre undervisningstid, adekvat stödpersonal och mindre klasser. Med dessa åtgärder har Sydkorea lyckats rekrytera erfarna lärare till skolor i utanförskapsområden.

  • En evidensbaserad läroplan

De senaste decennierna har forskningen inom inlärning utvecklats något enormt. Dessvärre går läroplanen på flera punkter rakt mot evidens om inlärning. Forskning visar att katederundervisning är den enskilt mest effektiva undervisningsformen. Vilket inte avspeglas i läroplanen.

  • Externa kunskapsuppföljningar

Betygsinflationen måste stoppas. Genom externt rättade nationella prov, examenstentor för gymnasieskolan och tydligare bestämmelser om betygen kan problemen minimeras.

Det finns ett stort behov av adekvata reformer som höjer kvaliteten på Västerbottens skolor.

Alla elever ska få chansen att nå sina drömmar, men det bygger på en väl fungerande skola.

Benjamin Dousa
förbundsordförande Moderata ungdomsförbundet (MUF)

Anton Bergström
distriktsordförande MUF Västerbotten

Mer från Åsikter

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen