Skolan ska inte vara ett lotteri

Detta är ett debattinlägg. Det betyder att innehållet är skribentens/skribenternas egen uppfattning.
Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix/TT

Replik. Det behövs ett brett grepp om svensk skola för att Sverige ska vara ett land som ger alla elever en bra start i livet. Alliansen välkomnar Skolkommissionens förslag och mitt medskick till Åsa Fahlén blir därför följande: Stärk kunskapen och stärk det aktiva skolvalet, men gör inte skolan till ett lotteri.

Replik på Åsa Fahléns (förbundsordförande Lärarnas Riksförbund) debattartikel ”Skolan är viktigare än partitaktiken”, publicerad i Norran och på norran.se torsdagen den 16 november 2017

Skolkommissionens arbete har mynnat ut i ett stort antal förslag som Alliansen välkomnar.

Vårt besked är tydligt: Vi fortsätter att investera i reformer som stärker elevernas kunskaper.

Vi satsar också nästan sex miljarder kronor mer på skolan än vad regeringen gör.

Skolans problem löser vi endast genom att stärka elevernas kunskapsutveckling, inte genom att sänka ambitionerna och acceptera att var femte elev inte når tillräckligt goda kunskaper för att kunna läsa vidare på gymnasiet.

Anklagelsen från Åsa Fahlén, förbundsordförande för Lärarnas Riksförbund, om att vår skolpolitik bottnar i partitaktik är därför väldigt märklig, särskilt eftersom hennes egen främsta lösning är att begränsa det fria skolvalet och i praktiken införa ett skollotteri.

Åsa Fahléns förslag tar fasta på helt fel saker och skjuter bredvid målet. Valfriheten inom skolan är inte orsaken till de låga resultaten. Därför säger Moderaterna och Alliansen nej. Även regeringen har tagit avstånd från hennes idéer. Det är dags för Åsa Fahlén att tänka om.

I de internationella kunskapsmätningarna är Sverige i dag bara ett genomsnittsland. Det duger inte. Men kunskapsproblemen ska mötas med kunskapsåtgärder och Alliansen pekar därför gemensamt ut reformer för att stärka den svenska skolan.

Vi vill se hög kvalitet i alla klassrum. Både Skolverket och Skolinspektionen måste få mer muskler att agera och stötta utvecklingen på skolor där många elever inte når målen. Vi vill ha tydliga krav på förändringsarbete inom dessa skolor och kombinera det med att skolor med svagare resultat ska få mer resurser.

Fler skickliga lärare ska arbeta i de skolor där utmaningarna är som störst.

Lärare som jobbar med de svåraste utmaningarna har också de tuffaste jobben. Deras arbetssituation och ersättning måste stå i proportion till insatsen och de behöver därför fler kollegor och högre lön.

Skolkommissionen slår fast att svenska elever behöver mer tid med sina lärare. Sverige behöver därför en tioårig grundskola med skolstart från sex års ålder. Antalet timmar i idrott och matematik måste öka.

Det behövs ett brett grepp om svensk skola för att Sverige ska vara ett land som ger alla elever en bra start i livet. Alliansen välkomnar Skolkommissionens förslag och mitt medskick till Åsa Fahlén blir därför följande: Stärk kunskapen och stärk det aktiva skolvalet, men gör inte skolan till ett lotteri.

Edward Riedl (M)
riksdagsledamot från Västerbottens län

Mer från Åsikter

Artiklar från 14 december 2017

Artiklar från 13 december 2017

Artiklar från 12 december 2017

Artiklar från 11 december 2017

Artiklar från 10 december 2017

Artiklar från 8 december 2017

Artiklar från 7 december 2017

Artiklar från 6 december 2017

Artiklar från 5 december 2017

Artiklar från 4 december 2017

Artiklar från 3 december 2017

Artiklar från 1 december 2017

Artiklar från 30 november 2017

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen