Region Västerbotten måste ha räknat fel

Detta är ett debattinlägg. Det betyder att innehållet är skribentens/skribenternas egen uppfattning.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt. Siffrorna är väldigt exakta, men felaktiga. Jag vill att vi tar den kraft, energi och ilska som visades vid kommunfullmäktigemötet den 14 februari och tar mer plats när det gäller fördelningen av investeringar, service, arbetstillfällen med mera.

Den hetaste diskussionen vid senaste kommunfullmäktigemötet i Skellefteå rörde Region Västerbottens fördelning av pengar ur länstransportplanen.

Region Västerbottens beräkningar säger att av 846 849 103 kronor så har 267 608 000 gått till Skellefteå. Siffrorna är väldigt exakta, men felaktiga. Det känns som om vi blivit förda bakom ljuset.

Planen handlar om statliga investeringar i till exempel vägar, cykelbanor och järnväg i Västerbotten. Skellefteå fick väldigt lite, men enligt Region Västerbotten hade Skellefteå fått mycket räknat från 2010. Efter att ha läst deras beräkning av fördelningen till olika kommuner känns det som om vi blivit förda bakom ljuset.

Region Västerbottens beräkningar säger att av 846 849 103 kronor så har 267 608 000 gått till Skellefteå.

Siffrorna är väldigt exakta, men felaktiga. En väg inom Vilhelmina och Åsele kommun har räknats in med fem miljoner kronor i Skellefteås siffror. En släpande investering från tidigare planer har lyft Skellefteås siffror med ytterligare fem miljoner.

Staten stöder flygplatser på olika sätt. Umeå flygplats ägs av Swedavia, alltså staten. Staten ger ett riktat driftstöd till Skellefteå airport. Övriga flygplatser i länet stöds genom att staten upphandlar flygtrafik. De 42 miljoner som staten riktar direkt till Skellefteå airport borde inte ha räknats in i de pengar Region Västerbotten fördelat.

Region Västerbottens beräkningar säger att Umeå endast fått 175 miljoner kronor. Även det är en falsk bild. Medfinansieringen av Umeå resecentrum med 20 miljoner har tappats bort. De har bortsett från ett stöd på 7,5 miljoner till Kvarkentrafiken. Ett stöd på 80 miljoner för en järnväg till Dåva industripark i Umeå har inte räknats med.

Investeringar som går över kommungränser har inte räknats in i fördelningen. Det handlar till exempel om 84 miljoner till en väg mellan Umeå och Vindeln. Sammantaget handlar det om 175 miljoner som borde fördelas.

Fördelas investeringarna lika mellan berörda kommuner så ökar Umeås siffror med ytterligare 57 miljoner.

Att 120 miljoner används för väg 372 mellan Skellefteå och Skelleftehamn innebär inte att andra behov i Skellefteå ska prioriteras ner. Att det statliga vägnätet är dubbelt så stort Skellefteå jämfört med Umeå torde även betyda att behovet av investeringar i de statliga vägarna i Skellefteå är större.

Övriga kommuner i norra länsdelen har fått pinsamt lite pengar. Malå har fått 97 kronor per invånare, Norsjö 538. Genomsnittet för Västerbotten är över 3 000 kronor per invånare.

Jag vill att vi tar den kraft, energi och ilska som visades vid kommunfullmäktigemötet den 14 februari och tar mer plats när det gäller fördelningen av investeringar, service, arbetstillfällen med mera.

Håkan Andersson (C)
ledamot i Skellefteå kommunfullmäktige

Mer från Åsikter

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen