Piteås näringsliv behöver Norrbotniabanan

Detta är ett debattinlägg. Det betyder att innehållet är skribentens/skribenternas egen uppfattning.

Debatt. Transportsystemet måste vara förutsägbart. Det är nödvändigt för att företag och privatpersoner ska kunna ta sig fram, oavsett vilket färdmedel de väljer. Transportsystemet behöver fungera som en helhet där olika transportslag kompletterar varandra.

Norr- och Västerbotten ligger efter när det gäller transportinfrastruktur, punktlighet, försändelsespårning och logistikservice.

Det finns stora brister i infrastrukturens kvalitet som ökar transportkostnaderna och hämmar konkurrenskraften.

Piteå Entreprenörernas medlemmar transporterar och tar emot gods av allehanda slag. Variationen av transportsätt innebär att företagen är beroende av flexibilitet och pålitlighet från samtliga transportslag.

Våra företag ligger utanför storstadsregionerna och har behov av utbildad arbetskraft. Transportinfrastrukturen måste göra det möjligt att arbetspendla för att säkerställa företagens kompetensförsörjning.

Piteå ligger sex mil söder om Luleå och åtta mil norr om Skellefteå.

I Piteå finns ett varierat näringsliv med industrier som Smurfit Kappa, SCA, Lindbäcks Bygg, ABB Plast med flera. I Luleå finns SSAB, Luleå tekniska universitet, Sunderby regionsjukhus, Gestamp Hardtech, Ferruform med flera.

I Skellefteå har vi bland annat Boliden och AlimakHek, och inom en snar framtid Northvolt batterifabrik, som kommer att sysselsätta uppemot 2 500 direkt anställda när den är i full drift. Detta innebär att arbetskraft kommer att pendla till och från Piteå mot Luleå och Skellefteå.

Denna pendling skulle underlättas om Norrbotniabanan var fullt utbygg. Se på pendlingen på Botniabanan mellan Umeå och Örnsköldsvik.

Transportsystemet måste vara förutsägbart. Det är nödvändigt för att företag och privatpersoner ska kunna ta sig fram, oavsett vilket färdmedel de väljer. Transportsystemet behöver fungera som en helhet där olika transportslag kompletterar varandra.

Piteå Entreprenörerna är oroliga för att det finns en risk att andra projekt prioriteras framför en utbyggnad av Norrbotniabanan, som är av oerhört stor betydelse för vår nation och för våra företag i Piteå och i norra Sverige.

Piteå Entreprenörerna är glada för att bygget av Norrbotniabanan kommer igång. Vi önskar dock att delsträckan Umeå–Dåva följs av en direkt byggstart med sträckan Dåva–Skellefteå, och slutligen Skellefteå–Luleå så att hela sträckan kan vara färdig till 2030.

Lisa Hellmer
ordförande Piteå Entreprenörerna

Jan-Eric Sandberg
styrelseledamot Piteå Entreprenörerna

Ola Fridenborg
styrelseledamot Piteå Entreprenörerna

Fredrik Nilsson
styrelseledamot Piteå Entreprenörerna

Helene Lowall
styrelseledamot Piteå Entreprenörerna

Mer från Åsikter

Artiklar från 15 december 2017

Artiklar från 14 december 2017

Artiklar från 13 december 2017

Artiklar från 12 december 2017

Artiklar från 11 december 2017

Artiklar från 10 december 2017

Artiklar från 8 december 2017

Artiklar från 7 december 2017

Artiklar från 6 december 2017

Artiklar från 5 december 2017

Artiklar från 4 december 2017

Artiklar från 3 december 2017

Artiklar från 1 december 2017

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen