Moderater och medlöpare vill öppna dörren för internationella spritjättar

Detta är ett debattinlägg. Det betyder att innehållet är skribentens/skribenternas egen uppfattning.
Foto: Jurek Holzer/SvD/TT

Replik. Seriösa förespråkare för gårdsförsäljning av vin utgick från att sådan försäljning bara skulle omfatta den egna tillverkningen. Nu visar det sig att man från sin gård även ska få sälja alkohol från stora internationella spritbolag. Utländska tillverkare får även rätt att etablera egen försäljning.

Replik på Lars Hjälmereds, M (riksdagsledamot från Göteborgs kommun och näringspolitisk talesperson), Sten Berghedens, M (riksdagsledamot från Västra Götalands län och landsbygdspolitisk talesperson), Andreas Löwenhööks, M (oppositionsråd Skellefteå kommun), Olle Karlssons (tillförordnad styrelseordförande och en av grundarna till Skellefteå Bryggeri AB) och Tommy Erikssons (ägare South Side Brewing Company Skellefteå AB) debattartikel ”Dagens alkoholpolitik ett hinder för svenska producenter”, publicerad på norran.se måndagen den 1 januari 2018.

Som ledamot i Systembolagets styrelse hade jag åren 1994–2004 möjlighet att följa svensk alkoholpolitik från innerplan.

Det var en spännande och kunskapsberikande resa, som omfattade både EU-beslutet att godta Systembolagets fortsatta monopol, och den lätta kalabalik som uppstod när Vin- och spritcentralens inköpsmonopol upphörde, och ett antal vinimportörer missbrukade sin ställning genom att med mindre seriösa metoder försöka skaffa sig fördelar vid exponeringen av sina produkter i Systembolagets butiker.

Systembolagets styrelse, med ordföranden Olof Johansson (C) och vd:n Anitra Steen i spetsen, redde ut stormen och Systembolagets starka förankring hos den svenska allmänheten bestod.

Mot den bakgrunden fick jag förtroendet att författa Höganäs kommuns yttrande över Alkohollagsutredningens slutbetänkande SOU 2009:22 ”En ny alkohollag”.

Jag hade inför uppdraget besökt en av Kullabygdens fem vinodlare och kunde konstatera att det fanns goda förutsättningar för vinproduktion i kommunen.

Vi tillstyrkte att regeringen i den proposition som skulle följa på utredningen öppnade för möjligheten för våra vinodlare att få marknadsföra, och i direkt anslutning till vingården sälja sitt närproducerade vin.

Gårdsförsäljning av vin ansågs kunna befrämja småföretagsamhet och turism, bidra till en utveckling av landsbygden och tillföra ett inte obetydligt antal arbetstillfällen.

Höganäs kommun har därefter gjort flera framställningar och lobbat energiskt för saken i Almedalens vinmingel för att få bli pilotkommun för gårdsförsäljning av egenproducerat vin som till hundra procent odlas inom kommunens gränser.

En intensiv debatt har följt i spåren och den 20 juni 2017 fattade regionfullmäktige i Skåne beslut om att ansöka om att få bli testregion för gårdsförsäljning.

Och så sent som den 3 december förra året skrev fem ledande moderata kommunpolitiker från nordvästra Skåne en debattartikel i Aftonbladet på temat ”Låt oss i Skåne få sälja alkohol från gårdarna”. Nu hade emellertid perspektivet utvidgats till att även omfatta öl och cider.

M-politiker, vingårdsodlare och mikrobryggerier har varit noga med att hävda att gårdsförsäljning av vin och öl inte kommer att påverka eller underminera Systembolagets detaljhandelsmonopol.

Visst kan det låta mysigt att kunna köpa med sig lite hembrygd öl från ett mikrobryggeri på orten, eller en flaska vin när man gjort en utflykt till en trevlig gård på landsbygden. Men när moderater nu höjer glasen och tar till flaskan för att värna landsbygd och småskalig produktion så förtränger man en viktig sak.

Två statliga utredningar, tillsatta av den borgerliga alliansregeringen, slår fast vad EU:s medlemsstater kommit överens om. Om Sverige tillåter gårdsförsäljning måste den gälla lika för alla producenter, stora som små, svenska som utländska, på landsbygd och i tätort.

Seriösa förespråkare för gårdsförsäljning av vin utgick från att sådan försäljning bara skulle omfatta den egna tillverkningen. Nu visar det sig emellertid att man från sin gård även ska få sälja alkohol från de stora internationella spritbolagen. Utländska tillverkare får även rätt att etablera egen försäljning.

De har hittills tvingats ta sig igenom Systembolagets nålsöga. Nu får de tillgång till en helt ny kanal direkt till kunderna.

Det är naivt att tro att ett fåtal svenska alkoholtillverkare, som vill sälja en flaska vin eller öl till turister, orsakat denna enorma politiska aktivitet.

Nej, i själva verket handlar det om en intensiv lobbyverksamhet i Stockholm, Bryssel och Strasbourg, från internationella spritjättar, som vill gå förbi Systembolaget och sälja direkt till kunder i Sverige.

Därmed öppnar man en ny slags marknad för alkohol. Den leder till en smygande avreglering och ett upprivande av Systembolagets monopol. Det handlar i själva verket om en grundläggande förändring av svensk folkhälso- och alkoholpolitik och rimmar illa med svenska folkets vilja.

Nästan åtta av tio svenskar vill bevara Systembolagets ensamrätt.

Bengt Silfverstrand
tidigare socialdemokratisk riksdagsledamot och ledamot i Systembolagets styrelse 1994–2004

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder Norran dig möjligheten att kommentera en del av innehållet på norran.se. Vi hoppas att du vill bidra med nya perspektiv och kunskap. Men kom ihåg att hålla dig till ämnet och visa respekt mot andra skribenter och personer som berörs i artikeln. Norran och Ifrågasätt kommer att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.

Mer från Åsikter

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen