Miljözoner flyttar problemen, men inte människorna

Detta är ett debattinlägg. Det betyder att innehållet är skribentens/skribenternas egen uppfattning.
Foto: Bertil Ericson/TT

Debatt. De kommuner som vill införa miljözoner måste kunna visa att man dels överskrider gränsvärdena, dels kartlägger var utsläppen kommer ifrån. Här måste till en nationell linje så att inte miljözonerna inte införs efter godtycke.

På näringsdepartementets bord ligger en utredning som vill tillåta kommuner att införa miljözoner för personbilar från 2020.

Syftet med förslaget är att få ner utsläppen av bland annat kväveoxider för att miljökvalitetsmålen inte ska överskridas.

Kväveoxider bildas vid all förbränning och ju högre förbränningstemperatur desto mer kväveoxidutsläpp.

Förslaget innebär att alla dieselbilar som inte uppfyller Euro 6 ska förbjudas att köra i miljözonerna. Euro 6 är att avgaskrav som blev obligatoriskt på alla nya bilar från 1 september 2015.

Givetvis vill vi alla ha bra miljö och en god luftkvalitet, men vi har ett antal synpunkter på förslaget:

Konsekvensen blir att den som köpte en dieselbil 2014, eller våren 2015, som släppte ut under 95 gram CO2/km (Euro 5), och därmed klassades som miljöbil och fick fordonsskattebefrielse i fem år, skulle bli förbjuden att köra sin bil i miljözonen.

Vi måste säkerställa att konsumenten som tyckte att hen gjorde ett aktivt miljöval genom att köpa en dieselbil, och därmed lägre CO2-utsläpp, inte straffas i efterhand. Vi måste få mer långsiktiga besked från riksdag och regering där även CO2-frågan beaktas.

Hur ska en bilägare kunna veta vilken typ av bil man ska köpa när det inte finns någon långsiktighet i besluten?

Enligt Transportstyrelsens utredning skulle det kosta bilägarna 9,3 miljarder kronor, bara i Stockholm, att byta ut de fordon som berörs. Samtidigt beräknar man den samhällsekonomiska ”vinsten” till 300 miljoner.

Enligt utredningen är det kommunerna som ska få bestämma om och i så fall var man ska ha miljözoner. Här finns det en uppenbar risk att kommunerna använder miljözonerna som ett sätt att minska biltrafiken och därmed försvåra för medborgarnas mobilitet.

Om bilisterna i stället för att köpa en ny bil väljer att köra utanför miljözonerna har man bara flyttat frågeställningen till andra gator och vägar.

Vi på MRF (Motorbranschens riksförbund) menar att man om miljözoner ska införas antingen måste tillåta Euro 5-dieslar eller skjuta på införandet till minst 2025.

Vi menar att de kommuner som vill införa miljözoner måste kunna visa att man dels överskrider gränsvärdena, dels kartlägger var utsläppen kommer ifrån. Här måste till en nationell linje så att inte miljözonerna inte införs efter godtycke.

Kort sagt verkar det inte vara någon bra idé att införa miljözoner 2020. I stället för att begränsa människors behov av mobilitet borde man påskynda satsningar på infrastruktur, teknikutveckling och utveckling av alternativa bränslen.

Tillgång till staden får inte bli en plånboksfråga.

Tommy Letzén
vd MRF (Motorbranschens riksförbund)

Mer från Åsikter

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen