F är inte ett betyg, det är underkänt

Debatt. Vi har inte råd att spara på skolan. Det verkar den ledande socialdemokratin i Skellefteå tro, och underfinansierar därför kommunens skolor i ytterligare ett år, den här gången med fyra miljoner kronor.

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2016-04-21 05:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På tisdag (den 26 april) antar Skellefteås kommunfullmäktige budget för 2017.

Att Alliansen i sitt budgetförslag vill satsa 33,5 miljoner kronor mer på skolan än Socialdemokraterna innebär att vi vill satsa på kunskapsförstärkande åtgärder. Att elever lämnar skolan med betyget F, ett underkänt, eller inget betyg alls är ett svek från skolan och politiken.

Vi har inte råd att spara på skolan. Det verkar den ledande socialdemokratin i Skellefteå tro, och underfinansierar därför kommunens skolor i ytterligare ett år, den här gången med fyra miljoner kronor. Detta om vi bortser från tillfälliga engångsinsatser. Alliansens 33,5 miljoner kronor, som skjuts till utöver majoriteters förslag, vill Moderaterna ska gå till kunskapsförstärkning.

Tidiga insatser är en av de mest väsentliga åtgärderna för att nå bättre kunskapsresultat. Resurserna bör först och främst styras mot skolans lägre årskurser där tidig uppföljning och mätning i kombination med mer matteundervisning är medel som minskar problem längre fram i barnens skolgång.

Ger vi skolan förutsättningar att upptäcka enskilda elevers utmaningar tidigt är sannolikheten betydligt mycket större att stöd kan ges i tid, innan det är för sent och elever döms till ett betyg som F senare i skolgången.

Alla elever ska ha möjlighet att lyckas i skolan, men självklart ser förutsättningarna väldigt olika ut från elev till elev.

Vi behöver ett system med lärarassistenter så att lärarna i stället för att administrera kan vara med eleverna. Det behövs även fler lärare i karriärtjänster så att vi vässar kompetensen bland den personal som ska utbilda våra barn och unga.

Skolan i Skellefteå har varit nedprioriterad länge, så länge att behoven är mycket större än bara det rent kunskapsmässiga. Det finns dock en krass verklighet som vi på bästa sätt måste rätta oss efter. Därför är det just kunskapsfokus som är vår skolpolitik. Inget får göras på kunskapens bekostnad.

Men den tunga situation som råder i Skellefteås skolor är det inte konstigt att lärare, rektorer och elever tror att F är ett tillräckligt betyg, Socialdemokraterna ger ju inte förutsättningar till förbättring av resultaten. Faktum är att F är underkänt och något som är lika mycket ett svek mot de unga som oss själva i framtiden.

Det är varken lätt eller roligt att prioritera i en kommunal budget. Varför inte skolan får tillräckligt med resurser är för att man S vågar prioritera. Man går hellre fram med osthyvel och gör alla lite besvikna.

Vi är övertygade om att prioritera skolan är det bästa sättet att satsa på en långsiktig tillväxt i Skellefteå. Det är anledningen till varför vi satsar 33,5 miljoner mer på skolan i vårt budgetförslag. Ingen ska utsättas för en skola som inte ger tillräckliga kunskaper.

Micaela Löwenhöök

ordförande Moderaterna Skellefteå

Lenita Hellman(M)

ledamot barn- och grundskolenämnden

Ramona Dolan(M)

ledamot gymnasienämnden

Alla elever ska ha möjlighet att lyckas i skolan, men självklart ser förutsättningarna väldigt olika ut från elev till elev.

undefined