Det behövs ett offensivt ledarskap i klimatfrågan

Detta är ett debattinlägg. Det betyder att innehållet är skribentens/skribenternas egen uppfattning.
Foto: Jan-Morten Bjørnbakk/Scanpix Norge/TT

Debatt. Vår planet är det viktigaste vi har. Miljöpartiet vet att det behövs satsningar för att möta klimatutmaningarna och agerar efter det. Vi har levererat en historiskt stor klimat- och miljöbudget med satsningar som minskar utsläppen.

Klimatet är vår tids stora ödesfråga.

Vart vi än tittar i världen ser vi effekter av miljöförstöring och klimatförändringar.

Under några dagar i november förra året var det 20 grader varmare än normalt i Arktis. I februari var det ännu värre: 25 grader över det normala.

I de nordliga delarna av vårt land, där snöperioden på 30 år har förkortats med mer än två månader på vissa ställen, drabbas turism och rennäring.

De förändringar vi ser i dag är värre än tidigare förutsägelser. Sverige, och ja, hela världen, behöver ett offensivt ledarskap i klimatfrågan.

Vår planet är det viktigaste vi har. Miljöpartiet vet att det behövs satsningar för att möta klimatutmaningarna och agerar efter det. Vi har levererat en historiskt stor klimat- och miljöbudget med satsningar som minskar utsläppen.

Klimatklivet gör avtryck i folks vardag genom att det blir nya cykelvägar, mer biogas, fler laddningsstationer för elfordon och bättre återvinning av avfall inom jordbruket.

Klimatklivet gör avtryck i folks vardag genom att det blir nya cykelvägar, mer biogas, fler laddningsstationer för elfordon och bättre återvinning av avfall inom jordbruket.

Ett konkret exempel på effekten av klimatklivet är att laddpunkterna i Sverige fyrdubblats på två år, från 2 000 till 8 000.

Men det räcker inte om vi ska nå miljömålen.

Därför genomför vi i Miljöpartiet nu en klimatoffensiv med fokus på att det ska bli enklare och billigare med minskade utsläpp och klimatsmarta lösningar, samtidigt som det ska kosta att smutsa ner och släppa ut avgaser.

Det innebär flera nya gröna skatter.

Exempelvis ska den som köper ett miljöanpassat fordon med låga utsläpp av koldioxid få en bonus vid inköpstillfället medan den som köper ett fordon med höga utsläpp får en högre skatt de tre första åren.

Det är inte bara från bilarna som utsläppen måste minskas. Med klimatoffensiven införs även en flygskatt så att flyget, vars bränsle i dag är helt befriat från miljöbeskattning, ska vara med och bära sina miljökostnader – precis som fartyget, bussen och bilen.

Regeringen inför även en reduktionsplikt som innebär att bränslet ska bli renare och mer klimatsmart – utan att du behöver göra någon särskild insats.

Det är säljaren av bränslet som är skyldig att öka andelen biodrivmedel i tanken. Dessutom sänks skatten på just utblandande drivmedel och biobränsle för att stärka dess konkurrenskraft.

Sammantaget innebär dessa åtgärder en kraftig klimatoffensiv för att minska utsläppen och bromsa klimatförändringarna.

Det är bra för Sverige, och det är avgörande för vår planets framtid.

Det är en del av det gröna samhällsbygge som vi i Miljöpartiet är mycket stolta över att genomföra.

Janine Alm Ericson (MP)
riksdagsledamot från Västra Götalands län och ekonomiskpolitisk talesperson

Rasmus Ling (MP)
riksdagsledamot från Malmö kommun och skattepolitisk talesperson

Jabar Amin (MP)
riksdagsledamot från Västerbottens län

Mer från Åsikter

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen