Rekordår för Franke Futurum

Detta är en nyhetsartikel. Det betyder att den berättar om något aktuellt. Vid pågående nyhetshändelser kan händelseutvecklingen förändras efter att artikeln har skrivits.
Fin utveckling. Franke Futurums vd Stefan Lindqvist kan se tillbaka på ett antal starka år där omsättningen ökat kraftigt. Foto: Lars Andersson.
Starkt år. Lina Andersson och hennes 180 arbetskamrater gjorde ett rekordår på Franke Futurum under 2016. Foto: Lars Andersson.

Franke Futurum i Byske gjorde ett rekordår 2016. För första gången sålde bolaget för 300 miljoner kronor.

Vd Stefan Lindqvist är glad över den resa som företaget är mitt inne i. omsättningen har ökat från 225 miljomer kronor 2010 till 300 miljoner 2016.

– Lönsamheten är god och har förbättrats, konstaterar han.

Stark byggsida

Franke Futurum har Norden som huvudsaklig marknad och jobbar mot bygg, handel och oem (produkter som säljs under annans namn). Bygg och oem står för ungefär 35 procent var och handel något mindre.

– Alla områden går bra. Bygg går fantastiskt bra tack vare den situation vi har på byggmarknaden i Sverige och övriga Norden, berättar Stefan Lindqvist.

Ökade marknadsandelar

Franke Futurum är experter på köksventilationsprodukter, vilket både inkluderar produkter för centralventilation och mer traditionella fläktar.

– Marknaden har gått upp, men vi har också tagit marknadsandelar, säger Lindqvist.

I dag arbetar 180 personer på företaget i Byske.

2016 framställde Franke Futurum 202 000 produkter.

– Vi gör allt från ax till limpa. Vi har egen utveckling av produkter där sex personer arbetar i dag och vi ska anställa två till. Vi kommer att satsa på strategiskt viktiga områden för att ligga i framkant. Mycket av det handlar om tekniska lösningar, säger Lindqvist.

– Vi skulle kunna öka produktionen till 300 000 produkter i de här lokalerna.

Koncernen har tagit fram Franke Production System som är baserat på leanmetodiken, vilket också Franke Futurum jobbar med.

– Vi har börjat bygga om ett antal monteringsbanor och ser då över ergonomin tillsammans med företagshälsovården.

Nysatsningar

Under 2017 väntar en del nysatsningar. På Franke Futurum görs en uppdatering av det så kllade showroomet för företagets produkter.

Frankekoncernen lanserar dessutom ett nischsortiment på vitvarusidan, Frames By Franke, där Franke Futurum finns med. Det innebär att koncernen kan erbjuda vitvarupaket.

– Det kommer att rulla ut överallt och erbjuder ett komplett sortiment på premiumnivå, berättar Lindqvist.

På fabriken i Byske kommer en stansmaskin för åtta miljoner kronor på plats under våren, vilket är en av de större enskilda investeringarna under 2000-talet.

Mer från Affärsliv

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen

Hej!

Tyckte du den här artikeln var intressant?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så har du alltid full koll på vad som händer i Västerbottens näringsliv.