Region Västerbotten säger nej till flygskatten

Arbetsutskottet vid Region Västerbotten säger nej till förslaget om flygskatt. De anser att det inte är ett effektivt sätt att minska flygets miljöpåverkan och dessutom skulle konsekvensen av en sådan skatt innebära en rad negativa följder för både länet och landet. 

– Problemet med förslaget om flygskatt är att det ger liten nettoeffekt på koldioxidutsläppen, säger Erik Bergkvist (S), regionråd vid Region Västerbotten i ett pressmeddelande

Dessutom menar han att förslaget inte innehåller några tydliga incitament för att utveckla flygtekniken eller att öka användningen av biobränslen inom flyget.

– Utformningen är dessutom direkt negativt för norra Sverige då det innebär att företag, medborgare och inte minst besöksnäringen drabbas med ökade kostnader som andra mer centralt belägna delar av landet slipper, menar han.

Region Västerbottens invändningar uttrycks i tre punkter:

Flygskatten ger minskade ekonomiska möjligheter till att ställa om till mer hållbara drivmedel
Som exempel tar de att de cirka 22 miljoner kronor i skatt, som passagerare till och från Skellefteå flygplats skulle behöva betala årligen, räcker till att späda ut flygbränslet en tredjedel med mindre miljöfarligt drivmedel. En skatt skulle innebära att färre väljer att testa biobränsle.

Flygskatten försämrar länets konkurrenskraft
De pekar på att utredningens förslag innebär att medborgare och näringsliv skulle betala drygt 100 miljoner kronor per år till statskassan för att resa till och från länets fem flygplatser – med linjetrafik eller utrikes chartertrafik. Arbetsutskottet menar att detta försvårar situationen inte minst för företag och organisationer i mer avlägsna regioner.

Flygskatten förstärker bristerna i tillgängligheten genom att den redan höga prisbilden höjs ytterligare

Arbetsutskottet betonar att flygtrafiken är nödvändig eftersom de tidsmässiga avstånden är för långa för att det ska vara rimligt att använda andra trafikslag än flyg i många avgörande situationer. De berättar vidare att  Trafikverket sedan 2015, tillsammans med aktörer i Västerbottens län, försökt utöka verkningsgraden av flyget genom att skapa anropsstyrda kollektivtrafiklösningar i syfte att förbättra tillgängligheten för kommuner utan egen flygplats.

”Genom en flygskatt förstärks den redan höga prisbilden och arbetet med att öka tillgängligheten undermineras.”, står det i deras skrivning.

Mer från Affärsliv

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen

Hej!

Tyckte du den här artikeln var intressant?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så har du alltid full koll på vad som händer i Västerbottens näringsliv.