Professor på besök i Skellefteå ”Skaparkulturen kan väcka teknikintresse hos tjejer”

I förra veckan var Peter Parnes och Agneta Hedenström från Luleå tekniska universitet på besök i Skellefteå för att berätta om hur man kan gå från idé till prototyp med modernt skapande för att få fler kvinnor intresserade av IT-området. ”Skaparkulturen kan väcka intresse för teknik bland både unga och äldre tjejer”, säger Peter Parnes.

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2017-03-13 14:15

Peter Parnes är professor i distribuerande datorsystem och han har också varit utvecklingschef för Google Sverige  medan Agneta Hedenström är rektor på Antnässkolan. De har arbetat aktivt både inom och utanför Luleå tekniska universitet med att få fler tjejer intresserade av teknik för att få en mer jämställd IT-industri.

Peter början föredraget på Campus Skellefteå, som arrangeras av nätverket KVIST, med att konstatera att av dem som arbetar i IT-branschen är  20-30 procent kvinnor.

– Och i rent utvecklingsarbete är bara 10 procent kvinnor, berättar han.

Agneta Hedenström betonar vikten av att  börja intressera barn för teknik  redan i 10-12-års åldern.

– I den åldern ser man ingen skillnad i intresset för teknik mellan killar och tjejer, men för 13-åringarna förändras detta drastiskt, säger hon.

Skaparkultur, eller Maker Culture, med skapandet i fokus, har spridits sig över världen. Det handlar både om traditionellt skapande som slöjd- och hantverkstraditionen men numera har man även anammat den moderna teknologin. Det är en följd av att till exempel 3D-skrivare har blivit mer lättillgängliga. Vanliga tekniker i Makerrörelsen är 3D-printing, laserskärning och lödning. Skaparkultur bygger på delandet och skapandet av nya prototyper och produkter som exempelvis elektronik i kläder, nya typer av mat, smycken, robotar och virtuella världar.

Peter och Agneta var, tillsammans med Peters dotter Tovah, drivande i skapandet av föreningen Luleå Makerspace som startades 2013.

– Från början var det mest killar som kom med men nu är 46 procent av våra 150 medlemmar kvinnor, berättar Agneta som är föreningens ordförande.

Föreningen har genomfört en rad aktiviteter och projekt för att inspirera barn för teknikområdet. Ett av dessa är projektet Unga Makers där barn får arbeta fram prototyper till produkter. De har också arrangerat barnhack för tjejer i åldern 10 till 15 år och startat gruppen MakerHer för kvinnor över 20 år. Luleå Makerspace har utsetts till en ambassadörsförening för Luleå och får varje år över  200 000 kronor  till sin verksamhet.

I Skellefteå finns det en motsvarande förening, SkeMake, som bland annat är en partner till Idélabbet på Campus Skellefteå

Peter och Agneta berättar också om nätverket Inclusive där Luleå tekniska universitet gick med under våren 2016. Det är ett nationellt nätverk som arbetar med breddad rekrytering och breddat deltagande inom högre utbildning.

I Skellefteå finns KVIST  som är ett nätverk för kvinnliga ingenjörer. Medlemmarna träffas en gång per månad över en lunch och diskuterar olika teman eller bara nätverkar fritt. Dessutom genomför de en större träff någon gång per år och gör också studiebesök hos någon av medlemmarnas arbetsplatser.

Peter Parnes som hävdat att det svenska utbildningssystemet skrämmer bort barn  har deltagit som expert i arbetet med att skapa bättre digital kompetens i skolans styrdokument i Sverige. Den 9 mars beslutade regeringen att stärka läroplaner, kursplaner och ämnesplaner för grundskolan och gymnasieskolan inom detta område. Programmering ska nu införas som ett tydligt inslag i flera olika ämnen i grundskolan, framförallt i teknik och matematik.  Det ändras också i gymnasieskolans ämnesplaner så att programmering läggs till i flera matematikkurser och i samhällskunskap ska det ingå hur digitaliseringen påverkar samhället.

– Ett steg i rätt riktning, avslutar Peter Parnes.

Från början var det mest killar som kom med men nu är 46 procent av våra 150 medlemmar kvinnor.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!