Northvolt och Scania inleder samarbete – värt nästan 100 miljoner kronor

Batteritillverkaren Northvolts vd Peter Carlsson presenterar lastbils- och busstillverkaren Scania som ny samarbetspartner här med Scanias vd Henrik Henriksson (th). Scania satsar motsvarande 10 miljoner euro kopplat till batterifabriken i Västerås för utveckling av batteriteknik till tyngre fordon som lastbilar och bussar. Foto: Jonas Ekströmer / TT

Northvolt har tecknat ett avtal med Scania för att utveckla och kommersialisera battericellsteknik för tunga fordon. Scania satsar 10 miljoner euro på samarbetet, vilket motsvarar över 98 miljoner kronor.

Scania skriver i ett pressmeddelande att det krävs fortsatt utveckling när det gäller laddinfrastruktur och battericeller för tunga lastbilar och bussar.

– Elfordon kommer att spela en avgörande roll i övergången till ett fossilfritt transportsystem. Dagens battericellsteknik måste dock  ytterligare utvecklas för att motsvara kraven från lastbils- och busskunderna, säger Scanias vd Henrik Henriksson, och fortsätter:

– Vi är övertygade om att vi kan göra stora framsteg genom partnerskapet med Northvolt.

Scania och Northvolt bildar ett gemensamt expertteam och arbetar tillsammans vid Northvolts center i Västerås.

– Med Scanias stora kunnande om såväl produkterna som den kommersiella miljön i kombination med vår innovativa tillverkningsprocess är vi övertygade om att vi kan producera hållbara battericeller av högsta kvalitet för den krävande tunga fordonsmarknaden, säger Peter Carlsson, Northvolts VD och grundare.

Skellefteå nästa steg

I ett andra steg, om utvecklingsarbetet går bra, kommer Scania att köpa battericeller från Northvolts planerade produktionsanläggning i Skellefteå.

– Det här är en del av vår hållbarhetsresa. Vi vill ställa om hela transportsektorn och då finns det olika vägar att gå. Elektrifiering är en av dem. Vi ser att ett partnerskap med Northvolt kommer att ge oss möjlighet att genensamt bygga upp en kunskap kring batteriutveckling, säger Henrik Henriksson.

Planeringen för forskningsanläggningen följer planen, enligt Northvolts vd Peter Carlsson. Bolaget har inväntat olika tillstånd.

– Vi avser att sätta igång med byggnationen under våren. Och vår ambition är att kunna installera processutrustning i början av nästa år. Det innebär att vi kan börja bygga batterier i början av 2019, säger han.

Ska avslöja finansiering

Att bygga upp forskningsverksamheten, och senare batterifabriken, kommer att kosta enorma summor. Hur mycket pengar bolaget har fått in hittills vill Peter Carlsson inte avslöja.

– Vi har tidigare aviserat att vi har ABB och Vestas med på tåget. Vi är inne i flera processer och kommer under första kvartalet att redovisa hur vi löser finansieringen, säger han.

Scania levererade 73 100 lastbilar och 8 300 bussar under 2016. Samma år omsatte företaget närmare 104 miljarder kronor.

Taggar:

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder Norran dig möjligheten att kommentera en del av innehållet på norran.se. Vi hoppas att du vill bidra med nya perspektiv och kunskap. Men kom ihåg att hålla dig till ämnet och visa respekt mot andra skribenter och personer som berörs i artikeln. Norran och Ifrågasätt kommer att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.

Mer från Affärsliv

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen

Hej!

Tyckte du den här artikeln var intressant?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så har du alltid full koll på vad som händer i Västerbottens näringsliv.