Näringslivschefen hoppas Skellefteå finns med när mångmiljardetablering ska diskuteras

– Jag hoppas att vi är en av kommunerna som kommer att få förfrågan.

Det säger Bengt Ivansson, näringslivschef i Skellefteå, utifrån den största näringslivsnyheten i Sverige under tisdagen, planerna på en svensk fabrik för litiumjonbatterier, Northvolt.

Den som ligger bakom satsningen är Peter Carlsson, tidigare toppchef hos Tesla. Han vill bygga Europas största batterifabrik i Sverige, vilken kostar cirka 40 miljarder kronor och generera tusentals jobb.

20 kommuner

Vid en presskonferens på tosdagsmorgonen gick Carlsson ut med ytterligare information runt projektet.

Hittills har 120 miljoner investerats i projektet, förutom pengar från privata riskkapitalister även Stena, Vattenfall, EU, Energimyndigheten och Vinnova.

Ny Teknik berättar att 20 svenska kommuner är aktuella/möjliga för en etablering. Alla de kommunerna kommer att få en lista med önskemål.

Kommunikationer

Enligt Peter Carlsson handlar det om en mängd parametrar som måste klaffa, energibehovet, befintliga industrier och kommunikationer som hamn och järnväg, samt kvalificerad arbetskraft.

Som Norran tidigare berättat visar ett nytt forskningsprojekt att Rönnskärsverken är en av två platser som bedöms lämplig för litiumjonbatteriåtervinning.

Rönnskär

Det var Ny Teknik som först berättade om projektet som Stena drivit ihop med forskare vid Luleå tekniska universitet, KTH och Chalmers.

Där dras slutsatsen att det är möjligt att återvinna metallen från batterierna i Sverige. De två platser som bedöms lämpliga är Stena Aluminiums smältverk i Älmhult och Rönnskärsverken i Skelleftehamn.

Det skulle dock krävas stora investeringar för att göra återvinningen.

”Elintensiv”

Skellefteå kommuns näringslivschef Bengt Ivansson säger om Northvolt:

– Vi jobbar mycket mot den typen av industri som är elintensiv och som har behov av återvinning.

Han säger att han hoppas att Skellefteå blir en av kommunerna som Northvolt ska kontakta framöver, men han vill inte gå in på om Skellefteå har haft några direkta kontakter med Peter Carlsson.

Enligt Breakit ska beslutet var fabriken ska byggas fattas under mitten av 2017 och spaden ska sättas i jorden 2018 för att fabriken ska stå klar 2023.

Mer från Affärsliv

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen

Hej!

Tyckte du den här artikeln var intressant?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så har du alltid full koll på vad som händer i Västerbottens näringsliv.