Sedan tidigare finns märkningarna svenskt, ekologiskt och krav.
– Men vi har länge saknat en tydlig butiksmärkning för produkter som är närproducerade, berättar Daniel Erström på ICA Torget i ett pressmeddelande.
Nu uppmanar ICA Torget andra butiker, handlare och konsumenter att sprida den nya butiksmärkningen och på så sätt
lyfta fram fler lokala aktörer.
Den nya butiksmärkningen har de tagit fram tillsammans med Bastuträsk Charkuteri och Burträskkött.
– För oss är det viktigt att hitta kunder som delar våra värderingar. Vår största konkurrent är inte något
speciellt varumärke, utan vi konkurrerar idag med Norrland och hela Sverige. För oss är Norrland och
Sverige väldigt stora landområden och många gånger långt ifrån det vi menar med lokalt, säger Johan Bellgran,
produkt- och marknadsansvarig för Bastuträsk Charkuteri och Burträskkött.
Daniel Erström menar att en fördel med att jobba med lokala producenter är att de som butik har stora möjligheter att kunna vara med och påverka i hela ledet och få bättre insikt och förståelse för bönderna, transporterna, djuromsorgen och slakten.
– Vi vet att nära samarbeten ger bättre produkter. Det vet vi att våra kunder vill ha, konstaterar Daniel.
Först ut hos ICA Torget blir kött och chark.
– Men vi hoppas kunna stärka upp med fler lokala leverantörer, avslutar Daniel Erström.