Omvänd Robinhoodskatt

Detta är en krönika. Det betyder att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Annica Bray, regionchef för Västerbottens Handelskammare.

I mitt dagliga värv arbetar jag hårt för att göra det bättre för företagen i vårt län. Vi på Västerbottens Handelskammare ser det som vår främsta uppgift att arbeta för att våra företag ska få ägna sig åt sin verksamhet och inte strida för sin överlevnad. Därför engagerar vi oss i frågor kring infrastruktur, kompetenshöjning och internationalisering. Vi tycker att vi lyckas rätt bra och känner en stor stolthet över vad vårt län lyckats med när det gäller att ha ett blomstrande näringsliv. Vi vet att alla kommuner i länet också gör sitt bästa. Vi kanske inte alltid är överens om vad som ska göras men vi har ändå alltid samma målbild. Det ska vara bra för vårt näringsliv och för vår region.

Ibland tar det bara tvärstopp vilket är beklagligt, i dag är en sådan dag. Regeringen har bestämt att lägga fram förslaget om en flygskatt och vi kan ingenting göra för att påverka detta trots att vi verkligen försökt. Om vi ska acceptera detta vill vi gärna komma med ett tilläggsförslag. För att likhetsprincipen ska upprätthållas tycker vi att det nu är dags att höja priset på SL-korten med 80 kronor.

För oss i norra delarna av Sverige är flyget vår kollektivtrafik då inget annat erbjuds. Vi tycker därför att det inte är mer än rätt att andra regioners kollektivtrafik drabbas och beskattas på samma sätt. Vi får betala 80 kronor mer per resa men vi kan stanna vid 80 kronor per månad bara för att inte krångla till det. Precis som pengarna för våra flygskattepengar ska gå till nystartade företag kan även dessa pengar gå dit, då kanske våra företag i regionen stannar på +-0 istället för att hamna på minussidan. Den extra flygskatten kommer inte att kompensera de ökade kostnaderna för våra bolag men för Stockholmsföretag som kan ta tunnelbanan kommer tillskottet genast generera en vinst. Med vårt förslag är alla nöjda och de nystartade företagen stannar på +-0 oavsett av var de befinner sig. Visst är det bra? Bättre än den nu föreslagna omvända Robinhoodskatten tycker i varje fall jag.

Fast om nu någon beslutsfattare läser det här så kan jag komma med ett än enklare förslag – tänk om tänk rätt, lägg ner tankarna på flygskatt tills ni har hittat en lösning som verkligen är gynnsam för miljön, för den vill vi alla bidra till men ge oss möjligheten att vara med och bidra på ett konstruktivt sätt. Tvinga oss inte att ta bilen istället för flyget, det vinner ingen på.

 

 

 

Mer från Affärsliv

Artiklar från 27 september 2017

Artiklar från 10 juli 2017

Artiklar från 30 juni 2017

Artiklar från 26 juni 2017

Artiklar från 22 juni 2017

Artiklar från 21 juni 2017

Artiklar från 2 juni 2017

Artiklar från 1 juni 2017

Artiklar från 30 maj 2017

Artiklar från 2 maj 2017

Artiklar från 15 april 2017

Artiklar från 3 april 2017

Artiklar från 16 mars 2017

Artiklar från 6 mars 2017

Artiklar från 2 februari 2017

Artiklar från 30 januari 2017

Artiklar från 29 januari 2017

Artiklar från 27 januari 2017

Artiklar från 1 augusti 2016

Artiklar från 30 juni 2016

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen