Från den 26 mars i år är trafiken på Stockholm från Skellefteå åter konkurrensutsatt via två aktörer, SAS och Norwegian. Inrikestrafiken har ökat påtagligt under månaderna april till och med juni enligt följande: april 29 351 passagerare (upp 22,5 procent jämfört med 2016), maj 35 655 passagerare (44,4 procent) och slutligen juni 36 141 passagerare (86 procent). Räknas utrikestrafiken in var ökningen i juni 96 procent.
.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }
För att ge en tydligare bild av ökningen i juni om 16 686 passagerare inrikes så motsvarar det ganska precis 90 stycken helt fyllda Boeing 737-800 av den typ som Norwegian kör som tar 186 passagerare.
– Jag är optimist och hade själv skissat på en 30 procentig ökning i och med konkurrensen. Jag tror aldrig att det har hänt i svensk luftfarts moderna historia att en så stor flygplats dubblat trafiken, säger Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport.
Fri parkering
Den kraftiga ökningen har kommit efter den 1 juni då Skellefteå Airport införde möjligheten att parkera fritt även vid inrikesresor.
– Kombinationen av konkurrensen och gratisparkering har gjort att de som bort i kranskommunerna valt Skellefteå Airport i allt större utsträckning. Jag vill att båda inrikesaktörerna ska överleva här och det ser gynnsamt ut just nu. Kollegorna tyckte vi var modiga som erbjuder gratis parkering, men det kommer vi att ta igen på passageraravgifterna.
Terminalutbyggnad
Sett per kvartal flög 62 628 passagerare på Skellefteå under det första kvartalet med inrikes och 105 401 under det andra kvartalet. Det gör en ökning med 42 773 i andra kvartalet jämfört med första eller 68,2 procent.
Robert Lindberg berättar att konsekvensen av en ökning som varit större än väntat är att det blir ”brandsläckning”.
– En sådan sak är att det redan i höst måste bli ett beslut om att bygga ut terminalen. Det tidigareläggs. Tidigare var det tänkt att göras efter banutbyggnaden nästa år. Personalen har gjort ett heroiskt arbete för att klara den här anstormningen.
– Att bygga ut terminalen är ett jätteprojekt. Vi måste veta hur framtidens terminal ska se ut och hitta smarta lösningar.
Springer till stan?
Även utrikestrafiken har ökat kraftigt från Skellefteå under det första halvåret, 12 493 passagerare flög utrikes från Skellefteå vilket är 87 procent fler än i fjol.
Håller kvartalssiffrorna i sig så kommer Skellefteå flygplats att trafiken kraftigt från fjolårets 280 000 passagerare. Det kan bli så att drömmålet om 400 000 passagerare nås.
– Jag tror att vi landar strax under, men når vi 400 000 i år så ska jag springa härifrån till Skellefteå, lovar Robert Lindberg.