– För barnen är det här helt naturligt och de kör med en glad glimt i ögat, säger Johan Lagrelius.
Han berättar att det idag finns 40 000 elbilar i Sverige.
– Två tredjedelar av dessa är laddhybrider. Innan årsskiftet beräknar man att antalet elbilar växt till 44 000. Den årliga ökningen ligger på 60 procent.
Problemet med elbilar i norra Sverige har varit bristen på laddstationer.
– Men det har blivit mycket bättre. På E4 fattas det bara någon station och Umeå Energi bygger nu flera stationer efter E12:an.
Högst upp på hans önskelista står laddstationer efter E45 och E10.
Johan berättar att de flesta elbilar klarar 10 mil på en laddning och med de dyrare bilarna kan man åka 40-50 mil .
– Tidigare har det inte funnits bilar i mellanklassen som kan köra 20-30 mil på en laddning men inom detta spektra kommer det nu allt fler bilar, berättar Johan Lagrelius.
På plats vid CK-parkeringen fanns även Bil-Dahl som säljer Nissan. Biltillverkaren Renault-Nissan satsar hårt på elbilar och häromdagen utlovade deras vd Carlos Ghosn tolv modeller som är helt eldrivna inom sex år liksom ett dussintal modeller som är självkörande. I företagets strategiplan står det att elbilen ska stå för mer än 20 procent av deras försäljning 2022. Norrlandsbil visade också upp en elbil från Volkswagen. De experimenterar både med hybridteknik och med elbilar. Om några år kommer Volkswagen med en helt ny generation elbilar som ingår i den så kallade ID-familjen.
Elbilseventet arrangerades av Skellefteå kommun och på plats fanns också representanter från Skellefteå Kraft som håller på att installera 25 laddstationer runt om i regionen.