Därför byter Nordsken arena: ”Ger oss bättre möjlighet att växa”

Ekonomi, näringsliv & finans2016-11-22 12:44

Till våren lämnar Nordsken Scandic för att istället flytta spelfestivalen till Skellefteå Kraft arena. ”Vi har bättre möjligheter att växa där”, säger projektledaren Johan Linder.

Nordsken räknar med att spelfestivalen lockade mellan 6000–9000 besökare i våras, vilket kan jämföras med 2500 besökare året innan. Till våren räknar man med ännu fler besökare.

– Vi hade vansinnigt mycket folk i år och ökar vi med 3000 besökare igen, så får vi svårt att hantera det i lokalerna på Scandic, säger Johan Linder.

Läs också:  Spelfestival flyttar till nya lokaler

Att Scandic med start den 1 maj ska bygga om köket och sina publika lokaler hela vägen ut till entrén spelar förstås också in i beslutet till flytten.

– Vi tvingas ta ett kliv nu. Men vi har en vision att dra 20 000 besökare år 2020 och då måste vi byta arena. Vi har bättre möjligheter att växa där med gratis parkering, mer ytor och fler möjligheter, säger Johan Linder.

Entrésituationen på Nordsken har inte varit optimal på Scandic, men i och med flytten till arenan hoppas man komma till rätta med den.

– Vi hade 5200 unika registrerade besökare i våras. Men trycket var så högt att vi tvingades släppa förbi stora grupper med folk. På Skellefteå Kraft arena kommer vi att ha åtta ingångar där vi kan ta emot besökarna, säger Johan Linder.

Läs också:  Nordsken 2016: ”Blev bästa tänkbara utfall”

Nordsken kommer inte att använda A-hallen under spelfestivalen, utan tanken är att husera i konferenslokalerna, B-hallen och curlinghallen.

– Vi kommer att bjuda in allmänheten till ett möte där vi berättar hur vi ser på nästa års event. Vilka förändringar som blir och hur vi planerar att använda arenan. Sen vill vi också ha feedback från allmänheten, säger Johan Linder.

Han berättar att runt 75 procent av besökarna i våras kom från Skellefteå och en radie på fem mil runtom staden. De resterande 25 procenten kom från övriga Sverige och även några från Norge.

– Huvuddelen kommer från Skellefteå, så här har vi en möjlighet att nå ut längre. Kan vi nå ut 10–12 mil från Skellefteå – synas och höras bättre där – så känna det inte svårt att öka antalet besökare ännu mer, säger Johan Linder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!