Farligare att åka obältad i bussen

Not Found2014-02-28 10:07

Din bussresa kan från och med lördag ta kortare tid när maxhastigheten för bussar utrustade med säkerhetsbälten höjs. Men den blir samtidigt farligare för alla dem som struntar i bältet.

Få verkar använda bältet under färd och NTF är kritiskt till att arbetet med att påverka attityderna har avstannat.

– Tvärtemot har statens pengar till det arbetet minskat dramatiskt, säger Johan Lindström, generalsekreterare för NTF.

Bussar med säkerhetsbälten får från och med lördag köra i 100 kilometer i timmen i stället för tidigare 90, vilket oroar NTF.

– Krockvåldet ökar med högre hastighet, säger Johan Lindström.

Nationell statistik över bältesanvändning på bussar saknas, men uppfattningen är att alldeles för få kopplar på sig bältet. Vilket krävs enligt lag.

– Endast 10–15 procent av alla passagerare, uppskattar Rolf Högberg inom polisens beteendegrupp i Jönköpings län.

Inom länet arbetar polisen aktivt med att kontrollera bältesanvändningen. Civila poliser går ombord och ber först chauffören att informera passagerarna om att använda befintliga bälten. Används det inte kan det resultera i 1 500 kronor i böter.

– Vi bötfäller en del, men vi vill främst ändra människors beteende. Även om bussar är säkrare än bilar är det viktigt med bälten, säger Rolf Högberg.

Böter om bälte ej användsFrån och med 2004 ska alla nyregistrerade bussar ha säkerhetsbälten. Undantaget är bussar som går i stadstrafik.Alla passagerare som är äldre än tre år ska använda bälte, om det finns sådana platser.Bötesbeloppet för att inte använda bälte i buss är 1 500 kronor.Från och med 1 mars får bussar utrustade med säkerhetsbälten köras i 100 kilometer i timmen. Tidigare var maxhastigheten 90 kilometer.

Källa: Transportstyrelsen. (TT)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om