Missriktade julklappar

Kommunen måste alltid fundera på var pengarna bäst behövs.

Politik2014-01-11 07:31
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Skellefteå kommun tog initiativ till ett arrangerat välkomnande av hemvändande före detta Skelleftebor vid jul. Nylandade besökare möttes på flygplatsen, någon dag före julafton, av julklappar som surfplattor, presentkort, mössor och hörlurar till smartphones.

Med risk för att låta som en dysterkvist: Låt företag sponsra arrangemang som detta. Kommunen måste däremot alltid fundera på hur man bäst förvaltar skattemedel och var pengarna bäst behövs.

Lokalpolitiker och tjänstemän som ägnar sig åt ”roliga satsningar” finns det gott om visar dokumentärfilmaren Martin Borgs i den nyutkomna boken ”365 sätt att slösa med dina skattepengar” (Hydra förlag). Många exempel som ges får en oundvikligen att le, som när Borlänge kommun helt i onödan skapade ”BoomTV”, en motsvarighet till Youtube som redan fanns och är gratis att använda. Eller när Karlstads kommun tänkte att det kritiserade TV-programmet ”Wermland forever” skulle leda till fler invånare. Ett annat exempel är Landskrona där beslutsfattarna med en dimmaskin vid en rondell ville bjuda på ett trolskt intryck. Dimmaskinen hann kosta ”endast” 200 000 kronor, eftersom den snart visade sig skymma sikten och göra vägbanan ishal.

Andra exempel är betydligt mer kostsamma och tråkiga att läsa om. När Leksands kommunpolitiker fattade beslut om att lägga ner en högstadieskola för att spara 2,5 miljoner kronor, klubbade de under samma möte igenom 33 miljoner i stöd till hockeylaget Leksands IF. Borgs visar i sin bok att kommuner som snålar med kaffe på äldreboenden, eller med gatubelysningen, väljer att lägga miljoner på arenabyggen och underhållning.

Nu kanske någon invänder, och vill påpeka, att det ena inte behöver utesluta det andra. Skellefteå är en rik kommun och målet är som bekant att växa i invånarantal. Genom välkomnandet vid flygplatsen, där julklapparna delades ut, ville kommunen skapa ”positiva associationer för Skellefteå”, som en kommunanställd uttrycker det när jag frågar om projektet. Eventet sägs ha ”belyst Skellefteå på kartan” och nyheten spreds i såväl riksmedia som i sociala medier.

Men det är inte primärt pengarna som kommunen lade på detta projekt som är det centrala, eller ens det goda syftet. Det viktiga är kommunens roll och prioriteringar. Kommunen valde samtidigt att inte dela ut något extra generellt julbidrag till barnfamiljer som lever på försörjningsstöd (Norran, 2013-12-30). De borde ha fått beslutsfattarnas fulla uppmärksamhet.