Häromdagen fick jag ett brev från Skellefteå kommun. Jag hälsades välkommen som nybliven Skelleftebo. Med anledning av detta brev vill jag ställa några frågor till den ansvarige på kommunen.
Hur uppdaterade är kommunens register?
Varför får jag detta brev mer än två år efter att jag flyttat till kommunen?
Varför skickas brevet till den adress i kommunen som jag flyttade ifrån för nära två år sedan?
Och sist men inte minst; av vilken anledning står hela mitt personnummer utskrivet ovanför adressen? Helt onödigt, för att inte säga oansvarigt.
Jag är inte intresserad av att sprida mitt personnummer i offentligheten. Som i detta fall, då brevet är feladresserat och därför hamnat hos fel mottagare innan jag fick det.
Tacksam för svar
Svar direkt
Vi ber verkligen om ursäkt för att personnumret av misstag följt med adressen på inbjudan till Nyinflyttardagen förra veckan!
När vi upptäckte misstaget var det tyvärr för sent att göra något åt saken.
Skellefteå kommun har, liksom andra kommuner, ett kommuninvånarregister där alla som är folkbokförda i kommunen finns registrerade. De här uppgifterna uppdateras varje vecka hos Skatteverket, därför kan vi tyvärr inte svara på varför just din adressuppgift var felaktig.
För att misstaget med personnumret inte ska hända igen har vi gått igenom våra rutiner och inlett ett förbättringsarbete.
Vi är många som på olika sätt marknadsför Skellefteå som en fantastisk plats. Vi vill att alla som flyttar hit ska känna sig välkomna och trivas.
Glädjande är att över 6 500 personer flyttat till Skellefteå de senaste tre åren, något som är oerhört viktigt för vår framtid och målet att nå 80 000 invånare år 2030. Därför vill vi att de som flyttar hit också väljer att stanna kvar!
Nyinflyttardagen har arrangerats för att visa vad Skellefteå har att erbjuda. Den har dock inte arrangerats på ett antal år vilket gjorde att vi bjöd in alla som flyttat hit de senaste tre åren.
Vi förstår att det finns många som inte känner sig nyinflyttade när man bott på en plats i tre år, men det finns förhoppningsvis saker kvar att upptäcka.
Vi hoppas att du fått svar på dina frågor. Om du vill veta mer är du välkommen att kontakta oss!
Helena Renström,Marknadschef,Skellefteå kommun
André Ahlard, kundtjästchef, Skellefteå kommun