Dubbla broar vid Lejonström

Arkivbild: Annika Eriksson.

Arkivbild: Annika Eriksson.

Foto: Foto: Insändarredaktionen

Not Found2013-01-14 02:26
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att dra in biltrafiken i centrum är heltokigt. Alla andra städer leder biltrafiken ur centrum och runt sin stad. Har alla andra fel och endast Skellefteå rätt?

Nej, nu är dags att ni tänker om och medger att ni i Stadshuset har fel. Här är den rätta placeringen av en ny bro, om det nu skall bli en ny bro i vår stad.

Bron skall placeras uppströms och nära Lejonströmsbron, fem á tio meter väster om den befintliga träbron. Varför nu denna placering?

• Biltrafiken kommer utanför centrum, ej inom.

• Närheten till Lejonströmsbron ger samma tillfarter som träbron. Endast mindre breddning av tillfarterna. Detta minskar kostnaderna för hela brofrågan.

• Gång- och cykeltrafik på träbron behöver ej korsa biltrafiken.

• Ingen biltrafik på Lejonströmsbron ger mycket lång hållfasthet på brobanan. Bron håller i hundratals år.

• Den nya bron blir bara hälften så lång som den av kommunen tänkta centrumbron.

• Grundförhållandena nära Lejonströmsbron är väl kända.

• Den nya bron blir högst hälften så dyr som centrumbron.

• Vårt fina Nordanåområde och centrum förblir orört och fritt från bilavgaser.

• Många städer har två broar nära varandra.

Jan Lundberg, Skellefteå

undefined
Arkivbild: Annika Eriksson.
Läs mer om