Print Rapportera felRapportera fel Dela på Facebook
Bra konst provocerar, man måste fundera vad det är man blir så upprörd över, säger Ann-Catrine Eriksson.Svenska Sara Stridsberg, prisad för sin andra bok, "Drömfakulteten".Foto: Leif AnderssonFoto: HENRIK MONTGOMERY

Naken men inte sexig

Man ser ofta erotik i en kvinnokropp.
-Men nakenhet behöver inte handla om sex!
Ann-Catrine Eriksson är lektor i konstvetenskap vid Umeå universitet.
Hon besökte i går Skellefteå för att hålla föredrag under kommunens genusvecka.

Svenska konstnärers sätt att hantera nakenheten är det hon studerar, under rubriken ”Vem ska vara sexig? Nakenheten i konsten.”
Målningen Fuck you, av Eva Zetterwall, är exempel på att nakenhet också kan skildra ilska och vrede.
-Den visar en naken kvinna som tar plats, inte en naken kvinna som är lockande, eller vacker som är den traditionella bilden i konsten.

Traditionellt är mannen konstnären och kvinnan modellen. Ann-Catrine nystar i vad som händer när kvinnan är konstnären. Hon berättar om Sigrid HjertÈn som målade sig själv, påklädd, i sin ateljÈ, tillsammans med en naken modell.
-Siri Derkert hade inte råd att anlita modeller utan målade av sin dotter, Sara, som poserade naken. Hon intar en vuxenpose och skyler sig. Men den bilden är inte provocerande, där blir nakenheten någonting annat än sex.
Ann-Catrine ser hur kvinnor blir lärda ett manligt betraktande. Om en kvinna avbildas, till exempel i reklam, omgiven av män, kan kvinnan välja att identifiera sig med männen på bilden. Är situationen hotfull byter man som kvinna blick, man vill inte vara offer.
Varför det fungerar är intressant.

När kvinnor protesterar mot reklambilder med avklädda kvinnor tycker män att de inte har humor, de ser inte det roliga.
-Men också män börjar allt oftare bli objekt i modefotografi, de avbildas passiva. Till exempel i Italien kan man se unga killar avbildade med lite död blick, för att verka erotiska.
Det finns en avhandling om nakenakten och bilder av män. Där är konsten ofta homosocial, det handlar om badande eller soldyrkande atleter.

Att som tjej skildra kvinnor och lust är svårt.
När de första kvinnorna kom in på konstakademier i Sverige 1864 var det män som var nakenmodeller. Den konsten sågs som tidlös.
-Mannen som avbildades var ofta aktiv, han red på en häst till exempel, men när kvinnorna kom som modeller låg de på en säng, dygdiga.
– Rörde de sig sågs de som osedliga.
Jämför man en sådan bild med ”Fuck you” ser man skillnaden, den vibrerar av liv. Kvinnan är aktiv.

På 60- och 70-talet förvandlades bilden i och med kvinnorörelsen. Man avbildade kvinnors smärta och sexualitet.
-Den konsten var livsbejakande, inte aggressiv. Den gav en sann bild av kvinnan som inte var pornografisk. Man ville skapa ett alternativ och rätten till sin egen kropp.
-Till sist gick det så långt att man kunde ta bort kvinnokroppen och ändå skildra någonting. Till exempel Paulina Wallenberg Olssons klänning i pansar som finns på Moderna Museet.

Den laddning som bilder på kroppen kan ha har Apoteket i sina informationsbroschyrer kommit ifrån genom att bara ha bilder på föremål!
-Om det handlar om inkontinens kan man till exempel illustrera med en bid på en marmorstaty. Handlar det om kvinnors problem med underlivet är bilden en ros. Men då finns risken att betraktaren uppfattar bilden fel.

Hur ser framtiden ut?
-Jag tror man är på väg att bejaka sexualiteten och femininitet. Tjejer använder nakenakten på ett annat sätt än män, en ny generation tar jämställdhet för givet och kvinorna är i majoritet på konstskolor.
Som exempel nämner Ann-Catrine Isabel Cantlzers bild av nakna kvinnor, de har integritet och är intresserade av varandra. Men de inviterar inte betraktaren och har inte en lustfylld blick.

Marianne Lindberg de Geers skulpturer av sig själv, som anorektisk och överviktig, har rört upp känslor i Växjö. De har både klätts på och utsatts för skadegörelse.
-Varför fick vi inte något vacker i stället, har Växsjöborna undrat.
Och på Ann-Catrines arbetsplats hänger en målning av Eva Zetterwall, en liggande kvinna som kan tolkas på många sätt.
-Kvinnan ser på dig, kraftfullt registrerande. En del studenter blir upprörda och ser ett våldtäktsoffer. Andra ser att hon fryser, att någon ryckt av henne täcket!
Det handlar om betraktarens föreställningar och sätt att tolka.

Publicerad 2007-03-06 av:

Norrans Webredaktion webredaktion@norran.se

Annonsera